Etter en tung sesongstart overrasket Sauber alle med en topp-fem-plassering i Barcelona. Nico Hülkenbergs sterke resultat vitner om både tekniske fremskritt og strategisk kløkt – og kan være starten på et sportslig comeback for laget.
På gjennomsnittlige rundetider har Sauber vært sesongens svakeste F1-bil i 2025. Derfor vakte det oppsikt da Nico Hülkenberg kjørte inn til femteplass i Spanias Grand Prix – teamets beste resultat på tre år.
– Dette setter oss mer på kartet i kampen i midtfeltet, sa Hülkenberg etter løpet til Autosport.
Teknisk oppgradering ga bedre balanse
Til helgen i Barcelona stilte Sauber med en omfattende oppgraderingspakke: nytt gulv, ny frontvinge og endringer i sidepod-området bak. Målet var ikke mer ren marktrykk, men bedre kjøreegenskaper.
– Den største forbedringen kommer fra at bilen er mer forutsigbar og enklere å håndtere, forklarte sportssjef Inaki Rueda før helgen.
Tidligere har bilen vært kjent for å være vanskelig å kjøre i turbulens. Det var nettopp dette problemet oppgraderingen forsøkte å løse – og resultatene tyder på at det fungerte.
Sikkerhetsbil og nye dekk ble avgjørende
Hülkenberg var eneste fører med et ubrukt sett myke dekk igjen da sikkerhetsbilen kom sent i løpet. Et raskt stopp gjorde at han kunne passere både Isack Hadjar og Lewis Hamilton – og tjene enda én plass da Max Verstappen fikk straff.
Selv uten sikkerhetsbilen var Hülkenberg inne i poengstriden. I motsetning til tidligere løp, som Australia, kom resultatet i Spania som følge av fart – ikke bare flaks.
Dokumentert fremgang: 0,367 sekunder raskere
For å evaluere oppgraderingene kjørte Hülkenberg og teamkollega Gabriel Bortoleto med hver sin bilspesifikasjon under treningen. Resultatet var tydelig: Hülkenberg var 0,367 sekunder raskere – særlig i den tekniske siste sektoren.
Ekspert og tidligere teknisk sjef Gary Anderson i The Race mener at endringer i sidepodene og gulvet har gitt mer stabil luftflyt, som forbedrer bilens balanse og ytelse i turbulens.
Åttendeplass – og nye oppgraderinger på vei
Sauber har nå avansert til åttendeplass i konstruktørmesterskapet – en solid forbedring for et lag som har vært fastlåst i bunnen.
– Dette er stort for moralen. Det gir oss et løft og et punkt å bygge videre fra, sa teamsjef Jonathan Wheatley etter løpet.
En ny, større oppgraderingspakke er allerede under utvikling. Dersom den bygger videre på det aerodynamiske fundamentet fra Barcelona, kan Sauber nærme seg en fast plass i midtfeltet igjen.