Formel 1 står foran sin største tekniske revolusjon på tiår. Men Mercedes’ assisterende tekniske direktør, Simone Resta, mener lagene nå har god kontroll – og at bekymringene som ble luftet for ett år siden, i stor grad er løst.
– Det er som en perfekt storm. Alt endres samtidig – motor, aerodynamikk, elektronikk, vekt, sikkerhet – men det gir også en sjelden mulighet til å skape noe nytt, sier Resta til Autosport.
2026: Et teknisk jordskjelv
Når de nye reglene trer i kraft neste sesong, er det nesten ingenting som blir igjen av dagens biler. MGU-H fjernes, og elektrisk kraft skal stå for en langt større del av ytelsen. Ground effect forsvinner, aktiv aerodynamikk innføres, og bilene skal bli hele 50 kg lettere.
Samtidig endres dekkdimensjoner, sikkerhetsstrukturer og drivstoff. Biler med mindre batterikapasitet og lavere rullemotstand må samtidig levere under de samme ekstreme løpsforholdene.
Tidligere frykt for batteritap: – Ikke et stort problem
Etter at 2026-reglene ble offentliggjort, kom det raskt bekymringer: Ville bilene klare å fullføre lange baner som Monza uten å gå tom for strøm?
Resta anerkjenner at Monza kan bli et unntak, men beroliger med at det meste allerede er tatt høyde for:
– På mange baner blir ikke dette synlig i det hele tatt. Og vi justerer allerede hvordan vi bruker motorpakken for å unngå problemet.
Mercedes har – som de fleste andre lag – jobbet aktivt med 2026-prosjektet siden januar. Resta sier at FIA har lyttet til innspill fra teamene, og at de største hullene i regelverket nå er lukket.
– Det virker som FIA har gjort en god jobb. Reglene er ganske fullstendige og gir faktisk mye frihet til ulike løsninger.
Dette støttes også av designlegenden Adrian Newey, som har uttalt at reglene åpner for flere tolkninger og innovasjon enn man først skulle tro.
Alt på én gang: – Et enormt teknisk puslespill
En av de største utfordringene, ifølge Resta, er at hele bilen må tegnes på nytt – samtidig. Der man tidligere har hatt tid til å tilpasse seg gradvis, kommer nå alle komponentendringene i én og samme pakke:
Ingen MGU-H
Nye drivstoffkrav
Nye aerodynamikkregler
Ny chassishomologering
Nye sikkerhetsstrukturer
Lettere og mindre biler
Endrede dekk og felger
Aktiv aero og nye bremser
– Alt må tenkes nytt: girkasse, fjæring, elektronikk. Det er krevende – men det gjør det også mulig å hente ut noe ekstra om man treffer blink.
– Nå gjelder det å jobbe, ikke snakke
Avslutningsvis understreker Resta at lagene må bruke de neste månedene godt:
– Dette er ikke tiden for å klage eller spekulere. Det er tid for å jobbe. For de som gjør jobben riktig, finnes det en mulighet til å skape et fortrinn.
Alt peker mot en spektakulær og uforutsigbar 2026-sesong – hvor ny teknologi, nye regler og nye feilmarginer kan snu hierarkiet på hodet.