Lando Norris tok sin tredje seier på fire løp etter å ha stått imot et voldsomt press fra teamkamerat Oscar Piastri i en dramatisk avslutning på Ungarns Grand Prix. Med en smart strategi og is i magen klarte briten å holde australieren bak seg – og nærmer seg nå toppen i VM-sammendraget.
McLaren-duell i fokus
Ferrari-fører Charles Leclerc startet fra pole og ledet lenge. Men etter hvert ble det klart at seieren kom til å stå mellom de to McLaren-førerne, som lå på ulike strategier: Norris på én-stopp, Piastri på to.
Norris tapte noen plasser i starten etter å ha blitt sperret inne bak Piastri og Leclerc, men kjørte seg raskt opp igjen og fikk etter hvert fri bane. Det åpnet for en alternativ strategi. Teamet foreslo en én-stopp, og Norris svarte: «Vi prøver». Han gikk dermed for en lang avslutningsstint på harde dekk, og kom ut som nummer fire.
Leclerc og Piastri gikk i pit i runde 36 og 41, mens Norris fikk et gratisbytte da han tok igjen Russell rett før også han stoppet. Dermed lå Norris foran – og ledelsen økte mens Leclerc falt dramatisk av i tempo.
Piastri jaktet – men kom akkurat for sent
Da Piastri passerte Leclerc på runde 51, var avstanden til Norris 8,5 sekunder. Den ble raskt mindre – og seks runder før slutt var han innenfor DRS-rekkevidde. Men Norris forsvarte seg perfekt, selv uten hjelp fra forbikjørte biler.
Piastri prøvde seg to ganger: Først på runde 68, men han slet med overstyring og kom for langt bak. Runde 69 ble mer dramatisk – han kastet seg på innsiden i sving 1, låste hjulene, og unngikk så vidt kontakt. Teamet svarte med å minne ham på: «Husk hvordan vi kjører mot hverandre».
Norris lukket døren en siste gang i sving 2 på siste runde og sikret seieren. Med det er han nå bare ni poeng bak Piastri før Formel 1 tar sommerpause.
Leclerc frustrert – og straffet
Leclerc raste over radioen mot Ferrari etter å ha blitt forbikjørt av begge McLaren-bilene:
– Dette er så utrolig frustrerende. Vi har mistet all konkurransekraft. Du burde hørt på meg. Nå er bilen ubrukelig.
Det hjalp ikke med frustrasjonen – Russell tok ham igjen og passerte til slutt, til tross for at Leclerc forsøkte å stenge ham i bremsesonen. Det ga ham en fem sekunders straff, men han beholdt fjerdeplassen.
Verstappen skuffet – men slapp straff
Max Verstappen, som startet åtte, ble forventet å kjøre seg opp. I stedet falt han bakover og slet med tempo. Et forsøk på én-stopp ble for tøft, og han måtte ta et ekstra stopp. Han endte på niendeplass – bak Racing Bulls-føreren Liam Lawson.
Han var også under etterforskning for å ha presset Lewis Hamilton av banen, men dommerne mente han ikke hadde gjort noe galt.
Midt på treet: Alonso best av resten
Fernando Alonso ble femte og tok sitt beste resultat for sesongen, mens Lance Stroll sikret syvendeplass og verdifulle poeng for Aston Martin. Rookie Gabriele Bortoleto tok en imponerende sjetteplass for Sauber.
Kimi Antonelli knep det siste poenget med tiendeplass, rett foran Isack Hadjar og Lewis Hamilton.
Ollie Bearman var løpets eneste som måtte bryte. Haas meldte at bilen hadde store skader, og han ble sendt til garasjen med bare noen få runder igjen.
Resultat
1 Lando Norris (McLaren)
2 Oscar Piastri (McLaren), +0.698s
3 George Russell (Mercedes), +21.916s
4 Charles Leclerc (Ferrari), +42.560s
5 Fernando Alonso (Aston Martin), +59.040s
6 Gabriel Bortoleto (Sauber), +1m06.169s
7 Lance Stroll (Aston Martin), +1m08.174s
8 Liam Lawson (Racing Bulls), +1m09.451s
9 Max Verstappen (Red Bull), +1m12.645s
10 Kimi Antonelli (Mercedes), +1 lap
11 Isack Hadjar (Racing Bulls), +1 lap
12 Lewis Hamilton (Ferrari), +1 lap
13 Nico Hulkenberg (Sauber), +1 lap
14 Carlos Sainz (Williams), +1 lap
15 Alex Albon (Williams), +1 lap
16 Esteban Ocon (Haas), +1 lap
17 Yuki Tsunoda (Racing Bulls), +1 lap
18 Franco Colapinto (Alpine), +1 lap
19 Pierre Gasly (Alpine). +1 lap
DNF Ollie Bearman (Haas)