Hjem Nyheter Den amerikanske drømmen?

Den amerikanske drømmen?

Når Cadillac trer inn i Formel 1 i 2026, skjer det med to gamle kjenninger bak rattet. Sergio Perez og Valtteri Bottas blir de første førerne i det nye amerikanske prosjektet – et valg som både signaliserer trygghet, realisme og et snev av ambisjon.

Både Perez og Bottas sto uten faste seter i 2025, men situasjonen deres har vært svært forskjellig. Valtteri Bottas valgte å holde seg tett på sporten gjennom rollen som test- og reservefører hos Mercedes. Han har reist med sirkuset, kjørt simulator og hatt et tett forhold til teamet. Dette gjorde Cadillac trygge på at finnen fortsatt hadde tempo, motivasjon og tilstedeværelse.

Sergio Perez, derimot, tok en hel pause etter det bitre bruddet med Red Bull i 2024. Han ble betalt ut av kontrakten to år før tiden, og valgte å bruke året på familie og rekreasjon. For Cadillac reiste dette spørsmål om både motivasjon og form. Cadillac-sjef Dan Towriss innrømmet at teamet måtte gjøre ekstra “due diligence” på Perez. De snakket med folk i Red Bull, møtte ham gjentatte ganger, og ville forstå hva som egentlig skjedde i hans siste sesong. Konklusjonen? Perez “bestod prøven med glans” og overrasket positivt i møtene.

Som Towriss påpekte: Red Bulls etterfølgere – Liam Lawson og Yuki Tsunoda – har samlet syv poeng til sammen, noe som har forsterket inntrykket av at problemet lå mer hos teamet enn hos Perez selv.

Erfaring foran ungdom

Valget av Perez og Bottas ble tatt etter at en rekke andre navn hadde vært nevnt i kulissene: Mick Schumacher, Zhou Guanyu, Jack Doohan, Felipe Drugovich og F2-føreren Jak Crawford. Men teamet har vært klare på at dette aldri var en “liste”, snarere en runde med vindusshopping. Til slutt ble det nærmest “unison enighet” i ledelsen om at erfaring veide tyngst.

“Erfaring, lederskap og teknisk innsikt” er nøkkelordene Cadillac selv trekker fram. General Motors-toppen Mark Reuss kalte til og med førernes innspill til bilutviklingen et mulig “landemerke i Cadillacs historie”.

Hvorfor ikke en amerikaner

Mange ventet at et amerikansk team skulle satse på en amerikansk fører. Men realiteten ble en annen.
Cadillac kunne i teorien hente:
Colton Herta eller Kyle Kirkwood fra medeier TWGs IndyCar-stall.
Jak Crawford, F2-profil og Aston Martin-junior.

Problemet var todelt: Herta mangler fortsatt superlisens, Kirkwood er bundet opp i IndyCar, og Crawford – som ligger an til en mulig F2-tittel – ble vurdert som for uferdig for et prosjekt som kommer til å slite i bunnen av feltet.

Erfaringene med Logan Sargeant i Williams var også en advarsel: et ungt talent i en svak bil kan raskt bli knust av presset.

Cadillac sier de ønsker å bygge en langsiktig vei inn for amerikanske førere, men innrømmer at 2026 krever rutine, ikke potensial.

Bottas, Mercedes og en ryddig overgang

Mens Perez kan starte i simulatoren og delta i private tester allerede i år, er Bottas fortsatt bundet opp hos Mercedes. Han er reserven deres ut sesongen, og har en tettlagt testplan. Overgangen skjer likevel uten konflikt. Cadillac og Mercedes har begge takket hverandre i offisielle uttalelser, og Toto Wolff beskrives som “svært hjelpsom”. Alt tyder på at Bottas gradvis vil fases over – men det betyr også at Cadillac i første omgang får mest nytte av Perez.

Cadillac har ingen egne gamle F1-biler å teste med, men har funnet en løsning gjennom sitt samarbeid med Ferrari. Allerede i år planlegger teamet å sette Perez i en 2022- eller 2023-Ferrari, for å samle data og gi førerne en reell følelse av samarbeid og arbeidsflyt.

Teamet har allerede simulert hele løpshelger digitalt, men mener fysisk kjøring vil være avgjørende for å styrke både rytme og samhandling.

Løfter og realisme

Cadillac kombinerer amerikansk bombast med britisk realisme. På den ene siden snakker Towriss om “et nytt kapittel i amerikansk motorsport” og Reuss om “en arv for Cadillac og GM”. På den andre siden er teamets sjef Graeme Lowdon – med erfaring fra det tøffe Marussia-eventyret – krystallklar: 2026 blir beinhardt.

Teamet forventer selv å starte bakerst, og ingen internt tror på en “Haas-debut” med poeng i første løp.

Cadillac får Ferrari-motor i 2026, men jobber samtidig med en egen GM-motor for 2029. Ifølge Towriss ligger dette arbeidet “foran skjema”, og motorene er allerede under test.

Om dette faktisk betyr at GM har gjort store fremskritt – eller bare satt beskjedne mål – er usikkert. Men optimismen internt er påfallende.

Vil de lykkes?

Cadillac har valgt trygghet fremfor show. Perez og Bottas gir teamet tyngde, erfaring og ro – men også en ærlig erkjennelse: starten blir brutal, og resultater kommer tidligst på sikt.

At ingen amerikaner fikk sjansen, kan skuffe mange. Samtidig gir det kanskje teamet en større mulighet til å overleve de første, vanskelige årene.

Spørsmålet er: blir Cadillac et fundament for en ny amerikansk æra i F1 – eller en fotnote som Marussia og HRT?