Max Verstappen tok en overbevisende seier i sin GT3-debut, da han sammen med teamkamerat Chris Lulham kjørte inn til triumf i Nürburgring Endurance Series.
I #31 Ferrari 296, driftet av Emil Frey Racing og dekorert i fargene til Verstappen.com Racing- og Red Bull, tok nederlenderen ledelsen allerede i første sving etter å ha startet som nummer tre. Derfra og ut var det ingen som truet duoen, som krysset målstreken hele 24,4 sekunder foran Haupt Racing Teams Ford Mustang.
Kvalifisering og løp
Tidligere på dagen var det norske Christian Krognes som var raskest i kvalifiseringen med sin Aston Martin, mens Verstappen «bare» ble nummer tre. Men da løpet startet, var det Verstappen som viste sin klasse. Ned mot første sving lå han side om side med Krognes, og utnyttet sin F1-erfaring til å ta ledelsen. For Krognes ble løpet vanskeligere etter en kollisjon og påfølgende skader.
Verstappen og Lulham derimot håndterte den 22,8 kilometer lange Nordschleife – «det grønne helvetet» – med imponerende kontroll.
Mer enn bare en seier
For Verstappen, som allerede er en av de mest meritterte F1-førerne gjennom tidene, ble dette et nytt bevis på allsidigheten hans bak rattet. I 2025 ser det ikke ut til at han blir verdensmester i Formel 1, men sesongen styrker likevel statusen hans som målestokken i moderne racing.
At han nå også kan kalle seg vinner på Nürburgring – selv «bare» i et firetimersløp og ikke det klassiske 24-timersløpet – er et solid statement. Det er ikke hverdagskost at en aktiv F1-fører tar «ferietur» til verdens mest fryktede bane og vinner på første forsøk.
Lidenskapen for å kjøre
Verstappen er samtidig både moderne og gammeldags i sitt forhold til racing. Han er produktet av en hard, profesjonell oppvekst i karting og simracing, men han er også en «gammeldags» racerkjører som ikke vil settes i bås som bare en F1-fører. Han kjører fordi han elsker å kjøre.
Sammenligningen med Fernando Alonso er nærliggende: begge deler en ekstrem lidenskap for å konkurrere og et sterkt gjensidig respektforhold. Men der Alonso brukte ekstraprosjekter som Indy 500 og Le Mans som del av et bevisst «Triple Crown»-prosjekt og et ønske om å bevise seg, gjør Verstappen dette rett og slett fordi han vil.