Yuki Tsunoda fikk et etterlengtet løft i Baku med en sjetteplass, men igjen ble han satt i skyggen av Racing Bulls-lagkamerat Liam Lawson. Newzealenderen kjørte inn til femteplass – og står nå med totalt 30 poeng, nesten dobbelt så mye som Tsunodas 17.
Enda mer iøynefallende er Isack Hadjars sesong. Den fransk-algeriske rookien har allerede levert et sensasjonelt høydepunkt med pallplass i Nederland, og leder de tre Red Bull-juniorene med 39 poeng. Det er ikke rart Helmut Marko ser på ham som et fremtidig kort i Formel 1-satsingen.
2026 er et vendepunkt
Marko brukte anledningen i Baku til å peke frem mot regelendringene i 2026, som han mener blir et naturlig nullpunkt for føreroppstillingen.
– Dagens biler er veldig spesielle, men med de nye reglene blir det en helt ny type kjøring. Man må bruke mye av hodet på energigjenvinning. Jeg mener derfor det er et godt tidspunkt å gjøre et trekk, sa Marko.
Med andre ord: Tsunoda og Lawson kjemper for å bevise sin verdi her og nå – men det er 2026 som er den egentlige testen.
Hadjar i førersetet – men ikke ferdig utviklet
Selv om Marko roser Hadjar, understreker han at unggutten fortsatt er under utvikling:
– Han lærer fremdeles. Han har et veldig godt forhold til ingeniøren sin, som også er fransk, og det hjelper. Men han må bare fortsette å utvikle seg, forklarte Marko.
Det er klassisk Marko: ros kombinert med en påminnelse om at ingenting er garantert.
Kampen om setene
Foreløpig er Max Verstappen den eneste Red Bull-føreren med en sikker fremtid. Resten er fortsatt i spill. Ifølge GPblog er Hadjar nærmest en bekreftet plass i 2026, men hvem som får sitte hvor i Red Bull-universet, er alt annet enn avklart.
Og brikkene på sjakkbrettet stopper ikke der: McLaren-junioren Alex Dunne skal være på radaren, og Arvid Lindblad nevnes også som et mulig navn for en fremtidig Formel 1-debut.
Konklusjon
Markos signaler peker mot en gradvis generasjonsskifte. Hadjar ser ut til å være sikret en plass i puslespillet, mens Tsunoda og Lawson må levere over tid for å ikke bli stående igjen på perrongen når toget går i 2026.