Yuki Tsunoda har fått det for seg at Liam Lawson er ute etter ham. To løpshelger på rad har japaneren klaget over Lawsons kjøring – men når man ser nærmere på hendelsene, er det vanskelig å finne bevis for noe annet enn Tsunodas eget temperament.
Allerede etter Monza mente Tsunoda at Lawson hadde gått over streken i det han kalte for en «helt unødvendig» duell. I Austin blusset det opp igjen – to ganger på to dager.
Først i sprintkvalifiseringen, der de to kjempet for å komme seg til startstreken før klokken gikk ut. Tsunoda rakk ikke runden sin og endte som nummer 18 – og la skylden på Lawson.
– Det er bare typisk ham. Jeg forventer ikke noe annet, sa Tsunoda syrlig etterpå.
Senere, i GP-kvalifiseringen, mente han at Lawson «forstyrret meg med vilje» ved å kjøre sakte i svingene. Det hørtes dramatisk ut – men onboard-opptakene forteller en annen historie.
Data lyver sjelden
I virkeligheten lot Lawson Tsunoda passere på langsiden ut av sving 11, samme sted som Tsunoda selv hadde gjort det bare to minutter tidligere. Da Tsunoda kom inn i svingen, var Lawson langt foran – og ute av veien.
Med andre ord: Ingen tidsgevinst tapt, ingen blokkering, ingen konspirasjon.
Når Lawson ble konfrontert etterpå, var han oppriktig forvirret:
– Hva, jeg? Jeg aner ikke hva han snakker om. Jeg tror ikke jeg engang var foran ham på runden, sa Lawson og ristet på hodet.
Skylder på alle – bortsett fra seg selv
Som om ikke det var nok, fant Tsunoda også en tredje syndebukk: Pierre Gasly. Han mente Alpine-føreren sto i veien i siste sektor.
– Jeg mistet mye rundetid der. Uten det hadde jeg vært i Q3, klaget han.
Gasly var lite imponert:
– Vi vet alle hvordan man slipper forbi biler. Han var ikke fornøyd med hvordan jeg gjorde det, men det gir ingen mening, svarte franskmannen.
Også her viser dataene at Tsunoda tapte langt mer tid tidligere på runden – i sin egen kjøring, ikke bak andres.
Når følelsene tar styringen
Det er blitt et kjent mønster: Når ting går galt, går Yuki Tsunoda i lufta. Radiomeldingene hans har lenge vært blant F1s mest fargerike, men nå ser det ut til at frustrasjonen også preger analysen.
For realiteten er brutal: Tsunoda har bare nådd Q3 fem ganger på 17 forsøk som Red Bull-fører. Og i Austin var det ikke Lawson, Gasly eller vinden som hindret ham – men egen feil i sving 11.
Hva det egentlig står om
Det hele får et ekstra lag når man husker hvem Tsunoda erstattet: nettopp Liam Lawson.
Lawson ble dumpet fra Red Bull etter bare to løp – håpet om at Tsunoda skulle prestere på et høyere nivå har ikke innfridd, og akkurat nå ligger Lawson foran Tsunoda i førermesterskapet.
Derfor ligger det nok mer bak enn bare tilfeldige uenigheter på banen. Kanskje handler det ikke bare om en irriterende konkurrent – men om en påminnelse om presset bakfra.
Så hva skjer?
Når Tsunoda roper «han gjør alltid noe dritt med vilje», er det lett å trekke på smilebåndet. Men i en sport der millisekunder skiller helter fra syndebukker, er det farlig å tro at verden er ute etter deg.
For akkurat nå virker det som Yuki Tsunodas største fiende ikke sitter i en annen bil – men inne i hans egen hjelm…