For første gang merkes Audis tilstedeværelse i Formel 1. Ikke bare på PowerPoint-nivå eller i fremtidssnakk – men som et reelt prosjekt som begynner å ta form.
Lanseringen i München kunne ved første øyekast minne om et klassisk PR-stunt: mye lys, store ord og en konseptbil med livery uten egentlig substans. Men under alt glitteret lå det faktisk en følelse av at Audi endelig har fått orden på både struktur og retning.
Mer enn corporate-show
Ja, det var nok av konsernprat og strategisk posisjonering. Men midt i alt lå også ekte motorsportarv – og en stolthet som ikke virket innøvd. Audi viste frem historien sin med DTM, Le Mans og rally på en måte som føltes ekte. Ikke som et påklistret minnealbum, men som et fundament for det som kommer.
Selvsagt garanterer ikke fortiden noen fremtidig suksess. Audi vet det. Ledere på scenen gjentok mantraet om at «Audi aldri stiller til start bare for å delta» – men la til en dose realisme: Formel 1 vil ta tid å knekke.
Litt bak skjema
Sannheten er at Audi har brukt for lang tid på å samle trådene. Interne kamper, feilvurdering av Saubers behov og nøling med investeringer gjorde at prosjektet kom skjevt ut. De første årene ble rett og slett underutnyttet.
Resultatet er at Audi trolig ligger 18–24 måneder bak skjema. Derfor er målet justert: å kjempe om mesterskap innen 2030. Ambisiøst – men ikke lenger naivt.
Begynner å nærme seg
Arrangementet viste likevel hvorfor mange nå føler at Audi-prosjektet endelig har retning. På scenen stod konsernsjef Gernot Döllner flankert av Mattia Binotto og Jonathan Wheatley. Det var ikke tilfeldig – det symboliserte et prosjekt som begynner å opptre samlet, der fabrikk og team trekker i samme retning.
Etter flere interne omorganiseringer i 2024 har både bil og motor fått fremgang, og Audi mener selv at de nå står på et solid utgangspunkt foran 2026-debuten.
100 dager igjen til alvoret
Bak Döllner blinket en nedtelling til Australias Grand Prix 2026: drøyt hundre dager til start. Hvis det fortsatt var kaos i kulissene, ville det vært umulig å skjule nå.
I stedet råder en rolig realisme: Audi vet at de ikke vil treffe blink fra dag én. Men de ser ut til å ha reddet prosjektet fra å bli pinlig – og kanskje til og med lagt grunnlaget for noe som faktisk kan vokse til å bli konkurransedyktig.
Audis München-show var derfor mer enn bare pynt og reklame – det viste at Audi er på plass i F1!








