Hjem Nyheter To stopp i Qatar – vil det virke?

To stopp i Qatar – vil det virke?

LUSAIL CITY, QATAR - OCTOBER 08: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB19 leads the field at the start during the F1 Grand Prix of Qatar at Lusail International Circuit on October 08, 2023 in Lusail City, Qatar. (Photo by Clive Rose/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202310080419 // Usage for editorial use only //

To obligatoriske pitstopp vender tilbake i Qatar – og ikke alle er like begeistret.

Pirelli og FIA har satt en maksgrense på 25 runder per dekksett denne helgen, og dermed blir minst to stopp nødvendig i et løp på 57 runder. Begrunnelsen er utelukkende sikkerhet: høyhastighetsbanen Losail sliter ekstremt på dekkene, særlig gjennom svingene fra 12 til 14 der belastningen på dekkene er på Suzuka-nivå – uten mulighet for kjøling på langsider.

I fjor så Pirelli at noen dekk var slitt ned til 100 %, da er risikoen for skade selv ved en liten berøringen av kerbsen eller løse biter av banen enorm. Det vil man unngå i år – og derfor har Pirelli varslet denne løsningen helt siden mars.

Teamene mener at regelen er kunstig og potensielt ødeleggende for løpet. Ikke alle kjøper forklaringen som et nødvendig onde, heller.

Haas-sjef Ayao Komatsu er blant de mest kritiske:
– Når vi tvinger frem stopp, mister vi strategivarianten som gjør løp spennende. Da kan vi ødelegge showet.

Argumentet fra flere team er enkelt: spenningen i F1 ligger i valgene rundt én stopp, to stopp – eller tre. Hvis alle må gjøre det samme, forsvinner strategibildet.

Fungerte Monaco?

Monaco ble nevnt hyppig i paddocken:
Der ble FIA sitt kunstige inngrep i år til en parade av manipulasjonsforsøk og endte opp med teamkamerater lagde kunstige avstander for å holde konkurrenter bak seg. Ingen vil se en reprise av det i Qatar.

Slik fungerer begrensningen:
Maks 25 runder per sett
Ikke-performance-runder» (runder til griden, formasjon og etter målgang) telles ikke
Blandede setts (blandede hjørner) får maksgrense basert på høyest kjørt
Pirelli utsteder løpshelgens offisielle dekk-logg før start

LES OGSÅ: Newey blir teamsjef i Aston Martin

Fortsatt mulig å velge strategi

Pirelli mener få smutthull er igjen. Likevel gir det rom for smartinger – og særlig noen scenarier kan skape drama:
Sikkerhetsbil med 26 runder igjen → tvunget ekstrastopp for alle
Lukket pitlane i feil øyeblikk → FIA kan måtte endre grensen i sanntid
Team kan gamble med kort første stint og myk startdekk

Men Pirelli mener valgmulighetene fortsatt vil være til stede – i hvert fall litt.
– Du må ikke stoppe på runde 25. Det finnes fleksibilitet,» sier motorsportdirektør hos Pirelli, Mario Isola.

Et eksperiment med større konsekvenser?

Debatten handler ikke egentlig om Qatar alene. Dette blir en lakmustest for fremtiden:
Gir obligatoriske stopp mer spenning?
Eller fjerner man poenget med strategi?

Hvis alle ender på samme strategi her, får kritikerne rett: kunstig styring av pitstopp øker ikke underholdningen. Hvis variansen øker: kan FIA bruke dette som argument for å lovfeste to stopp på sikt.

Så hva kan vi vente oss i Qatar:
Tung fokus på dekkstyring
Ingen tøffinger fra et team langt bak kan bli helt ved å velge ett stopp
Færre strategiske sjanser – flere rene dueller?
Potensiell kaosfaktor om sikkerhetsbilen kommer ut

Det er altså mulig at løpet blir bra – men ikke fordi regelen i seg selv gir spenning. For dette er hva F1 først og fremst handler om, alltid være på jakt etter hvordan reglene tøyes.

.