Helmut Marko avslutter sin rolle som Red Bulls motorsportsrådgiver ved utgangen av 2025. Dermed setter 82-åringen punktum for mer enn 20 år som arkitekten bak et av Formel 1-historiens mest suksessrike prosjekter.
Offisielt heter det at Marko «har valgt å tre til side», men bak historien skjuler det seg en langt mer komplisert virkelighet.
Fra Mateschitz’ høyrehånd til maktvakuum
Marko var helt sentral da Red Bull kjøpte Jaguar og etablerte sitt eget F1-lag i 2005, og han bygget juniorprogrammet som tok både Sebastian Vettel og Max Verstappen fra håpfulle tenåringer til verdensmestre.
Da Red Bull-grunderen Dietrich Mateschitz døde i 2022, endret dynamikken seg dramatisk. Marko mistet sin viktigste støttespiller, og kontrollen over F1-operasjonen ble strammere styrt fra Red Bulls eierskap og konsernledelse.
Fra da av begynte forholdene å kjølne.
Sprekkene ble synlige
Flere episoder har bidratt til at styret nå ønsker fornyelse:
Nedsettende uttalelser om Sergio Pérez’ bakgrunn i 2023
Et mislykket forsøk på å fjerne Marko tidlig i 2024 – som utløste et offentlig forsvar fra Verstappen
Uttalelser i 2025 som førte til hets mot Kimi Antonelli etter Qatar GP
Uenighet om juniorrekruttering, blant annet rundt Alex Dunne
Samtidig gjennomgår Red Bull omfattende endringer etter at Christian Horner ble fjernet fra teamboss-rollen i sommer, og både Adrian Newey, Jonathan Wheatley og flere nøkkelfolk på Verstappen-siden av garasjen har også forsvunnet.
– En epoke avsluttes, men ikke uten sår
Selv om pressemeldingen vektla Markos eget ønske, peker kilder i paddocken på at hans avgang ble bestemt og kommunisert allerede fra søndag kveld i Abu Dhabi — og at både Oliver Mintzlaff og majoritetseier Chalerm Yoovidhya støttet beslutningen.
– Å miste mesterskapet så tett har gjort mye med meg, og jeg ser at dette er riktig tidspunkt å avslutte et langt og intenst kapittel, sa Marko i uttalelsen.
Mintzlaff beskrev avgangen som «dypt beklagelig», men samtidig riktig å respektere.
Verstappen igjen i sentrum
Avgjørelsen bringer en svært viktig faktor i spill: Hva gjør Max Verstappen nå?
Marko tok Verstappen inn i Toro Rosso direkte fra Formel 3 i 2015 — et karrieretrekk uten sidestykke. For Max har Marko vært mer enn en rådgiver: en mentor, en beskytter, en maktbase.
Da Marko var truet i 2024, sa Verstappen rett ut at hans egen framtid var «knyttet til Markos». Nå er Marko ute ett år før kontraktens slutt — samtidig som Verstappen selv kan se seg om etter alternativer før 2028-kontrakten utløper.
Red Bull står derfor i en krevende kommunikasjonsfase:
Er Verstappen fortsatt komfortabel med retningen laget tar?
Eller ser han avgangen som nok et tegn på at Red Bulls identitet smuldrer?
Nå må Red Bull overbevise verdensmesteren om at fremtiden fortsatt ligger i Milton Keynes — i en tid hvor Mercedes, Ferrari og Aston Martin følger nøye med.
En ny æra venter – med ukjent utfall
Red Bull trer inn som egen motorprodusent i 2026. Samtidig forsvinner personene som i to tiår formet lagets kultur — først Horner, nå Marko, og en rekke tekniske og sportslige nøkkelnavn.
Det som var F1s mest stabile og fryktede dynamikk, er nå i full endring.
Marko etterlater seg en organisasjon med:
Fire VM-titler til Vettel
Fire VM-titler til Verstappen
Et av gridens mest suksessrike førerprogrammer
Men han etterlater også et stort hull i maktstrukturen — ett som Red Bull nå må fylle før Verstappen ser seg om etter nye horisonter.
