Hjem Nyheter Sjokkretur for Portimão

Sjokkretur for Portimão

Foto: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Redaktøren fikk en tidlig julepresang – Portimão kommer tilbake som er erstatning for Zandvoort som forsvinner ut etter neste år.

Portimão gjør et overraskende comeback på Formel 1-kalenderen i 2027, når banen overtar plassen etter Nederlands Grand Prix, som kjøres for siste gang på Zandvoort i 2026. Dermed er Portugal tilbake som F1-vertsnasjon for første gang siden de pandemipregede sesongene i 2020 og 2021.

Autódromo Internacional do Algarve ble opprinnelig hentet inn som en nødløsning under covid-perioden, da mesteparten av den opprinnelige kalenderen falt bort. Løpet i 2020 markerte Portugals første Grand Prix på 24 år, etter at Estoril hadde vært fast stoppested fra 1984 til 1996. En ny sjanse kom i 2021, før Portimão igjen forsvant ut av kalenderen da normal drift ble gjenopptatt i 2022.

Har ønsket å komme tilbake

Siden den gang har portugisiske myndigheter jobbet målrettet for å få Formel 1 tilbake. Presset har kommet helt fra regjeringsnivå, med statsminister Luís Montenegro i spissen, og arbeidet har nå gitt resultater. Portimão er sikret løp både i 2027 og 2028, og overtar dermed direkte plassen som blir ledig når Zandvoort trer ut.

Endringen skjer samtidig som Formel 1-kalenderen i Europa er i tydelig bevegelse. Imola forsvinner allerede i 2026, erstattet av et nytt spansk Grand Prix på Madring. De fleste andre europeiske løp har kontrakter som løper til minst 2030, med Barcelona som det store unntaket. Den spanske klassikeren står uten avtale etter 2026, og fremtiden er fortsatt uavklart.

Ikke Spa i 28 og 30

Spa-Francorchamps blir værende på kalenderen, men går inn i et rotasjonssystem og vil ikke arrangere løp i 2028 og 2030. Det åpner i teorien for nye muligheter – potensielt også for Barcelona – ettersom Portimão-avtalen ikke er del av en slik rotasjon.

Samtidig ser Formel 1 fortsatt utenfor Europa. Interessen for et thailandsk Grand Prix lever videre, og et nytt gatebilløp i Bangkok fremstår som det mest sannsynlige alternativet fra 2028 og utover.

Alt i alt peker Portimão-returen mot en kalender i endring, der tradisjonelle baner må kjempe om plass samtidig som nye markeder banker på døren. Portugal får nå en ny sjanse til å etablere seg – denne gangen ikke som en kriseløsning, men som en del av Formel 1s planlagte fremtid.