Hjem Nyheter Pandemiproblemer for Haas

Pandemiproblemer for Haas

FOTO: Andy Hone / LAT Images
Reiserestriksjonene som rammer Ferrari-teknikerne gjør at Haas ikke vil være i stand til å starte sin 2021-bil før testingen i Bahrain.

Det amerikanske teamet jobber knallhardt med å få ferdig årets bil. Dette arbeidet skjer i England, på Haas sin avdeling i Banbury, hvor de har valgt å gjennomføre forberedelsene til sesongen for å slippe å flytte deler fra 2020-bilen til Italia. Det har imidlertid skapt problemer fordi COVID-19 nå hindrer teknikerne fra Ferrari å reise til England for å starte bilen.

LES OGSÅ: Gasly har testet positivt på COVID-19

– Delene til bilen er nesten ferdig og vi begynner å sette den sammen første uken i februar. Vi håper at VF-21 kan rulle på egne jul i midten av februar – da snakker vi en komplett bil med full drivlinje, sier en kilde til Auto Motor und Sport.

Utfordringen er at V6-motoren fra Ferrari ikke vil være klar til å startes. Motoren slipper inn i England, men det gjør ikke de teknikerne Haas trenger for å kunne starte motoren. Sånn det ser ut nå vil ikke Haas få muligheten til å starte motoren sin før teamene samles i Bahrain til testing i forkant av sesongen.

Det er ikke bare Ferrari-teknikerne som ikke får anledning til å reise, det samme gjelder for teamets karismatiske sjef, Guenther Steiner, som fortsatt sitter fast i USA.

– Jeg ønsker å fly til England, men det hadde betydd at jeg måtte ha gått i karantene i to uker – de eneste som er unntatt deisse bestemmelsene er toppidrettsutøvere.

Som et resultat av at mulighetene for endringer på 2021-bilene er relativt begrenset, har Steiner og Haas allerede begynt å konsentrere seg om 2022

– Vi kunne ha bygget en ny nese, men det er for sent. Vår tilgang til vindtunnel var borte lenge før vi var i stand til å ha klar et nytt neseparti. Det kan selvsagt hende vi kan gjøre forbedringer gjennom 2021 om vi finner ut under testing og løp at vi har gjort noe galt. Det får være plan B for oss. Vi ønsker imidlertid ikke å bruke mer tid i vindtunnelen på 2021-bilen. Vi håper at det fortsatt vil være tett i midtfeltet, sånn som vi så i 2020 – antagelig vil også de fleste andre teamene konsentrere seg om 2022, sier Steiner.