Hjem Nyheter Dekkeksperimentet på Imola

Dekkeksperimentet på Imola

Helgens løp på Imola byr på et spennende eksperiment under kvalifiseringen – den kan gi viktige svar på en av de store utfordringene i moderne F1.

Under kvalifiseringen på lørdag må førerne kjøre med harde dekk i Q1, medium i Q2 og soft i Q3. Håpet er at det kan bidra til å rykke litt opp i kvalifiseringsrekkefølgen.

Viktigere er nok målet med dette eksperimentet, nemlig å skape mer spennende racing – i dette tilfellet med å presse teamene over i mer enn en-stopp-strategien som har blitt det mest vanlige denne sesongen.

Med motorutviklingen låst, og mindre endringer på bilene, blir det enkleste stedet å gjøre noe, Pirelli-dekkene.

Egentlig burde det være enkelt, mykere dekk, vil bidra til flere stopp. Pirelli har imidlertid vært forsiktige, fordi det fort kan endre opp med for mange stopp og uoversiktelige løp. I tillegg til at det fort tvinger teamene til å fokusere på dekksparing, noe verken publikum eller førere er særlig begeistret for.

LES OGSÅ: Dette må du vite om FRECA

To-stopp-løp er normalt sett det optimale, men teamene forsøker å unngå det, fordi det er risiko for å tape tid under stoppet, samt at det er lett å havne i vanskelig trafikk.

Til Autosport.com sier Mario Isola hos Pirelli at mykere dekk alene ikke tvinger frem to-stopp-løp.
– Vi har lært at om vi går for mykt, ender det ofte opp med at alle teamene juster ned farten for å unngå å stoppe to ganger. Ofte koker det ned til hvor vanskelig det er å kjøre forbi. Du kan ta sjansen på å havne bak i trafikk, om du har mulighet til å kjøre forbi. Om du ikke tar sjansen, blir du heller liggende foran og beskytter posisjonen.

Påbud?

Et alternativ kan selvsagt være å kreve at alle førerne er pålagt å stoppe to ganger. I dag er et stopp obligatorisk fordi hver fører må bruke to dekktyper, men man kunne selvsagt krevd at man brukte både myke, medium og harde dekk i alle løp. Det kunne ført til mange ulike strategier, men Pirelli-sjefen sier at dette har vært diskutert tidligere – men at man ikke trodde det ville gi mer spennende løp.

Han sier at deres analyser tilsier at det kunne bli noe variasjon i begynnelsen, men at det ganske snart ville bli slik at alle fulgte samme strategi og at pitstopp og dekkvalg raskt ville bli det samme.

Isola sier at målet må være å skape flere ulike veier frem til mål, og at det kan variere hva som vil være den raskeste.

LES OGSÅ: Ser på endringer av 2024-kalenderen

Nye regler

Denne helgen skal altså Pirelli også teste ut hvor mange dekk man trenger til en løpshelg, dette som en del av bærekraftstrategien til F1.

Normalt har hver fører 13 dekksett allokert til hver helg – men denne helgen er dette redusert til 11. I tillegg har man endret på fordelingen – normalt har hver fører åtte myke, tre medium og to harde. Denne helgen er de 11 dekksettene endret til fire soft, fire medium og tre harde.

Ettersom førerne må bruke harde i Q1, medium og Q2, betyr det at vi både får en ny tilnærming til kvalifiseringen, men det kan også påvirke løpet på søndag. Trolig vil førerne nå startet løpet med minst to sett harde og to sett medium-dekk. Med normal dekkallokering har førerne vanligvis enten ett hardt eller et medium-sett til løpet – og ofte bare disse. Det fører til at de blir tvunget til å følge en en-stopp-strategi.

Når de på Imola vil ha flere harde og medium-dekk tilgjengelig, har også Pirelli satset mer aggressivt, og gått ett hakk mykere enn det vi hadde i fjor – noe som gjør at det er de mykeste dekkene som er tilgjengelig.

– Vi må finne en måte å ikke ende opp med at alle løp kjøres med ett sett medium og ett sett harde dekk. Opprinnelig hadde vi planlagt å komme til Imola med C2, C3, and C4, men nå blir det altså C3, C4 and C5. Dermed kan de gå for et ekstra stopp – og de vil ha nok dekk, sier Isola.

Det eneste som kan gjøre eksperimentet på Imola litt komplisert, er om værmeldingen slår til – den varsler akkurat nå regn på lørdagen.

Om så skulle være tilfelle, vil Pirelli likevel få muligheten til å teste et nytt dekk – nemlig det nye regndekket som skal kunne brukes uten dekkvarmere, og som skal gjøre det mulig å kjøre raskere på en opptørkende bane.