Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Hvem vinner Formel 1 i 2022?

Atle Gulbrandsen: Hvem vinner Formel 1 i 2022?

Kan de nye reglene gjøre at det blir en overraskende vinner av Formel 1-sesongen 2022?

F1-sesongen nærmer seg med stormskritt, og den første testen med de helt nye bilene starter i Barcelona den 23. februar. Som jeg har skrevet på denne bloggen tidligere, tror jeg 2022 kan bli tidenes sesong i F1 på grunn av de nye bilene.

Men hvem kommer til å takle disse regelendringene best?

Kan vi få en situasjon som i 2009, hvor Brawn GP overrasket alle sammen med sin doble diffusor, og vant VM?

Ja, sjansene for det er i hvert fall vesentlig større enn i de siste sesongene. For når det er et helt nytt regelverk, så kan det skje at et team har funnet ut noe smart, eller et slags smutthull i regelverket, som de andre ikke har tenkt på.

Likevel vil jeg si at det er mest sannsynlig at Red Bull og Mercedes kommer til å være de sterkeste teamene også i 2022.

Red Bull har nå tatt over Honda-motorene, som har fått navnet Red Bull Powertrains. Men de vil fortsatt ha støtte fra Honda, og med tanke på at motorreglementet nå er frosset, tror jeg Red Bulls motorer kommer til å være vel så bra som de andre motorene frem til det kommer et helt nytt motorreglement i 2026.

Red Bull fortsetter også med Max Verstappen og Sergio Perez. Verstappen skal kjøre med startnummer 1 på bilen som regjerende verdensmester, og han er nok svært innstilt på å ta sin andre strake tittel – som ikke avgjøres på en like kontroversiell måte som i fjor. Det blir også spennende å se hva Perez kan få til. Han var ujevn i fjor, men kom seg mot slutten av sesongen. Kjører han så bra, at han får fornyet tillitt i 2023? Jeg er usikker.

Mercedes er i hvert fall revansjesugne. Nå vant de riktignok konstruktørmesterskapet i fjor, men de opplevde at tittelen i fører-VM ble røvet fra dem. Men kommer Lewis Hamilton til start? Vi har ikke hørt stort fra Hamilton siden finalen i fjor, og det er mange rykter om at han er så skuffet at han kommer til å gi seg. Jeg tror imidlertid ikke det. Jeg forstår godt at han er skuffet, men han har tross alt kontrakt, og jeg tror han kommer til start for å prøve å ta sin åttende VM-tittel.

Men vil han klare det? Selv om Hamilton er en av tidenes beste Formel 1-førere så har han ingen garanti for at han kan kjempe om en åttende VM-tittel igjen. Hvem vet, kanskje Mercedes ikke har en vinnerbil denne sesongen? Eller at George Russell viser seg å være bedre? Men om jeg skal være helt ærlig, tror jeg både Mercedes vil ha en vinnerbil og at Russell ikke vil matche Hamilton over hele sesongen, og at Hamilton derfor vil være i posisjon til å kjempe om en åttende tittel.

Når det er sagt har jeg store forventninger til George Russell. Jeg tror han vil gjøre det kjempebra, men jeg tror ikke han vil matche Hamilton i sin første sesong.

Kan noen overraske?
Hvem som kan komme til å overraske i årets sesong er umulig å si på nåværende tidspunkt. Det har ikke vært noen tester ennå, og teamene holder kortene tett til brystet når det gjelder resultater fra simulatorkjøringen.

Derfor er det bare spekulasjoner jeg nå skal komme med.

Da jeg var på F1-testen i Abu Dhabi hørte jeg et rykte om at det var to team som visstnok har funnet ut noe om de nye bilene, som de andre ikke hadde, og som derfor kunne ha en fordel. Ryktet kom fra en troverdig kilde, og det spredte seg som ild i tørt gress over hele verden.

Jeg vet ikke hvilke to team det er snakk om, men det er jo noen team som virker å være noe mer fornøyd enn andre når de snakker om den kommende sesongen.

Det ene teamet er Ferrari, hvor det ryktes at de sammen med sin partner Shell har klart å konstruere en motor som ikke taper de 20 hestekreftene det er ventet at alle vil tape når de nå skal kjøre med 10% etanol i drivstoffet. I tillegg har Ferrari to svært gode førere i Carlos Sainz og Charles Leclerc, og Sainz var en av de virkelig positive overraskelsene i fjor.

Det andre teamet det går mange rykter om har noe bra på gang er Alpine. De har jo vist høy selvtillit med uttrykket «El Plan» i hele høst, men hva det egentlig betyr vet ingen. Jeg synes Fernando Alonso var overraskende sterk i sitt comeback i fjor, og det hadde jo vært moro om en fører på over 40 år virkelig kunne kjempe i toppen i årets sesong. Alonso er også en allrounder, som har erfaring med dekk som minner om de som skal brukes i F1 i år, og mange forskjellige biler. Det kan være en fordel med de bilene, som visstnok skal være vanskeligere å kjøre. Og også Esteban Ocon er rask, og kanskje de får ny teamsjef i Otmar Szafnauer. Alain Prost er i hvert fall ute som rådgiver.

Men det kan like gjerne vise seg at Ferrari og Alpine ikke henger med. Alt vi kan gjøre i disse dager er å spekulere, og alle teamene har høye ambisjoner.

Hva med de andre?
McLaren er jo et annet team som ønsker å komme tilbake til toppen. Zak Brown og co. jobber bra, har hentet inn frisk kapital, har gode motorer fra Mercedes og to gode førere i Lando Norris og Daniel Ricciardo. Ricciardo hadde for så vidt en vanskelig sesong i fjor, men jeg tror han kan slå tilbake.

Vi vet også at Aston Martin har høye ambisjoner, bygger ny trafikk og har en svært god økonomi. Men det er noen år siden Sebastian Vettel var på topp, og Lance Stroll er ikke noe «verdensmester-materiale» tror jeg. Mike Krack, som kommer fra BMW Motorsport, er ny teamsjef.

Alpha Tauri er på en måte juniorteamet til Red Bull, så jeg ser ikke for meg at de plutselig skal overraske og gjøre det bedre enn Red Bull. Men Pierre Gasly har kjørt svært bra de siste årene, og kan slå til med gode enkeltresultater. Spørsmålet er om han kan få sjansen for Red Bull igjen i 2023, eller om han velger å forlate hele Red Bull-systemet og gå til et annet team – om han får sjansen. Yuki Tsunoda var fjorårets store skuffelse, og han er nødt til å heve seg mange hakk om han skal få fornyet tillit i 2023.

Alfa Romeo får to nye førere i Valtteri Bottas og Guanyu Zhou. Det blir spennende med den første kineseren i Formel 1, og Zhou gjorde det bra da han ble nummer tre i Formel 2 i fjor, men utover det er ikke karrieren hans så enormt imponerende. Hadde han ikke vært fra verdens mest folkerike land, er jeg usikker på om han hadde vært i F1. Bottas har gjort en solid jobb for Mercedes i flere år, men ikke en god nok jobb til å få fornyet kontrakt. Kan han få en «ny vår» hos Alfa Romeo? Jeg håper det for Bottas sin del, men jeg er ikke helt overbevist.

Williams er et gammelt toppteam som har vist gode takter den siste tiden, selv om de fortsatt er blant de bakerste. Nicholas Latifi fortsetter, men han er i likhet med sin landsmann Stroll ikke en fremtidig verdensmester. Men han har med seg mye penger, som er viktig for teamet. Jeg var overrasket over valget av Alexander Albon som ny Williams-fører, og at de ikke heller valgte for eksempel Nyck de Vries, men jeg skal ikke dømme dette valget ennå – før jeg har sett Albon i aksjon for sitt nye team. Williams skal i år kjøre med girkasse og hydraulikk fra Mercedes, og det tror jeg kommer til å heve teamet ytterliggere.

Og da står vi igjen med Haas. Er det et team som kan overraske? Ja, absolutt, men jeg tviler på at de kommer til å være helt i toppen. Men Haas sa i hele fjor at de ikke hadde noe fokus på 2021-bilen, men kun jobbet med å konstruere en god bil foran 2022. Denne gangen har Mick Schumacher også fått være med på å bestemme hvordan bilen skal være, og er Mick like god som sin far til akkurat det, kan dette bli veldig spennende. Nikita Mazepin er i Haas på grunn av pengene til faren, og sitter nok trygt, uansett hvordan han gjør det.

Det er bare en helt ny fører i år, nemlig Zhou i Alfa Romeo, også har vi Alex Albon som gjør comeback. Kimi Räikkönen og Antonio Giovinazzi er ute. Dette er altså ikke sesongen for de store nyhetene rundt førere, men det gjør ingen ting, for det er så spennende med de nye bilene. Men husk at elleve av førerne kun har kontrakt ut 2022, og det kan åpne seg flere plasser for nye førere i 2023.

PS:
Mange lurer på når podkasten Viaplay Motor Pod kommer tilbake, og det er ikke så altfor lenge til. Vi går i gang med en ny sesong av podkasten før F1-sesongen begynner, så det er bare å glede seg. I mellomtiden kan dere høre et intervju med meg i podkasten Inside Line på engelsk, om dere ønsker.

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.