15 år etter en av Formel 1s mest famøse skandaler er «Crashgate» igjen på agendaen før sirkuset denne helgen returnerer til Singapore.

Joakim Stenløs

Året er 2008, og tidenes første løp på Marina Bay Street Circuit går av stabelen. Nærmere bestemt skal vi tilbake til en krasj inn i muren i sving 17 på den 14. runden av Singapore Grand Prix.

Det er Renaults Nelson Piquet Jr. Som har krasjet, og det viser seg at han krasjet med vilje for at teamkameraten Fernando Alonso skulle få en fordel.

2008 markerte det nest siste året med bensinfylling midt i løpene i Formel 1. Alonso hadde startet med lite bensin og gjorde følgelig unna sitt pitstopp tidlig i løpet, før teamkameraten krasjet og ikke overraskende forårsaket en sikkerhetsbil.

Den gangen var pitlane stengt i starten av en sikkerhetsbil-periode, men ved første mulighet stupte blant annet ledende Felipe Massa inn for å gjøre unna sitt stopp. Uheldigvis for brasilianeren ble det et famøst stopp hvor han fikk grønt lys mens bensinslangen fortsatt var festet til bilen. Massa kjørte nedover pitlane med slangen festet, og etter å ha brukt litt tid på å få løsnet slangen når han først fikk stoppet bilen igjen kom brasilianeren ut bakerst i feltet med en drive-trough straff på kjøpet.

Alonso tok etterhvert ledelsen i løpet når samtlige førere hadde tatt turen inn i pit, og han vant til slutt Formel 1s første kveldsløp under flomlysene i Singapore. Massa kom på sin side i mål som nummer 13, og løpet ble til slutt avgjørende i tittelkampen hvor Ferrari-føreren kom tapende ut kun et poeng bak Lewis Hamilton.

LES OGSÅ: Siste status fra Silly Season

Det hele forble en hemmelighet frem til Piquet ble droppet av teamet etter Ungarn Grand Prix året etter. Da gikk han ut og avslørte at teamet hadde bedt han om å krasje med vilje. Men 2008-sesongen var allerede over, Hamilton hadde blitt verdensmester og når et resultat først er endelig skal det veldig mye til for å endre det. Det har vi også sett i nyere tid ved 2021-mesterskapet som mange mener ble avgjort på en urettferdig måte uten at det har vært oppe til reell vurdering å gjøre noe med den saken i ettertid.

Derfor var det til ingen nytte at Massa ba om at løpsresultatet ble kansellert når skandalen ble gjort kjent. Sportsreglementet tillot rett og slett ikke å endre resultatene etter at premieseremonien var over.

Så hvorfor kommer disse kravene fra Massa nå 15 år etter hendelsen og 14 år etter at skandalen ble gjort kjent?

Da må vi se til den tidligere Formel 1-sjefen Bernie Eccelstone. I mars i år kom han med uttalelser som indikerte at han og daværende FIA-president Max Mosley valgte å etterforske det mulige regelbruddet den høsten selv om de skal ha blitt informert om hva som hadde skjedd.

I ettertid har 92 år gamle Eccelstone uttalt at han ikke husker uttalelsene eller å ha gjort intervjuet, men Massa har altså undersøkt sine muligheter, og det hele ser nå ut til å ende i retten.

Massas advokater ga først Formel 1 og FIA en tidsfrist for å svare på deres beskyldninger som gikk ut forrige fredag, men denne fristen er nå flyttet til midten av Oktober. Om ikke svaret er tilfredsstillende vil saken tilsynelatende bli ført for britisk rett.

Teamet rundt Massa har uttalt at de forventer at Hamilton vil støtte deres sak, noe de begrunner med at han er en viktig ambassadør for sporten og at han alltid har forsvart sportens integritet. Hamilton selv, som forøvrig er æresborger i Brasil, har uttalt at han ikke fokuserer på noe som har skjedd for 15 år siden. Motorsport.com melder samtidig at Massas team i 2008, Ferrari, ikke vil engasjerer seg i saken.

LES OGSÅ: Stenshorne avventer juniorplass