Hjem Nyheter Stor sesongguide: Alt om årets Formel 1-sesong

Stor sesongguide: Alt om årets Formel 1-sesong

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

En ny sesong er like rundt hjørnet. Her får du alt du trenger å vite inkludert status hos alle team og alle førere, og ekspertenes tips.

 Om noen få dager er nok en Formel 1-sesong i gang. Den 75. i rekken byr ikke på nye førere, nye team, nye baner eller nye biler – og kanskje heller ikke på ny spenning om de to gjeveste titlene. Likevel er det mye som tyder på at 2024-sesongen kan bli interessant for de som skrur på.

For 2024-sesongen byr ikke på noen endringer på griden. Riktig nok finner vi en endring sammenlignet fra slik 2023-sesongen startet ved Nick de Vries som har blitt til Daniel Ricciardo, men de samme aktørene som avsluttet sesongen i Abu Dhabi i Desember kommer også til start i Bahrain i Februar. 

Likevel har det skjedd flere endringer. Lenger ned i saken kan du lese mer om det du bør vite om før sesongen ruller i gang, presentert team for team. 

Kalenderen

LøpDato
🇧🇭 Bahrain29. februar – 2. mars
🇸🇦 Saudi Arabia7. – 9. mars
🇦🇺 Australia22. – 24. mars
🇯🇵 Japan5. – 7. april
🇨🇳 Kina19. – 21. april
🇺🇸 Miami3. – 5. mai
🇮🇹 Imola17. – 19. mai
🇲🇨 Monaco24. – 26. mai
🇨🇦 Canada7. – 9. juni
🇪🇸 Spania21. – 23. juni
🇦🇹 Østerrike28. – 30. juni
🇬🇧 Storbritannia5. – 7. juli
🇭🇺 Ungarn19. – 21. juli
🇧🇪 Belgia26. – 28. juli
🇳🇱 Nederland23. – 25. august
🇮🇹 Italia30. august – 1. september
🇦🇿 Aserbajdsjan13. – 15. september
🇸🇬 Singapore20. – 22. september
🇺🇸 USA18. – 20. oktober
🇲🇽 Mexico25. – 27. oktober
🇧🇷 Brasil1. – 3. november
🇺🇸 Las Vegas21. – 23. november
🇶🇦 Qatar29. november – 1. desember
🇦🇪 Abu Dhabi6. – 8. desember

Hold deg oppdatert på vår kalender-side!

Først og fremst, om du ikke har fått det med deg: sesongen starter allerede på torsdag. Grunnen til det er at Saudi-Arabia Grand Prix må kjøres lørdag. Årets to første løpshelger vil dermed gå fra torsdag til lørdag, før resten av sesongen gjennomføres som vanlig fra fredag til søndag. 

Også skal det sies, det er ikke helt sant at det ikke er noen nye baner i 2024. Den er jo ikke ny, det har blitt kjørt Formel 1-løp her siden 2004, men Kina er like fullt tilbake på kalenderen for første gang siden 2019. De har blitt satt opp på en del kalendere siden det, men korona-restriksjoner har ført til at det ikke har vært mulig å sende Formel 1-sirkuset østover. 

Utover det har det blitt litt endringer på rekkefølgen, noe vi blant annet ser ved at Japan som tidligere ble kjørt på høsten nå kommer som årets fjerde løpshelg, mens Aserbajdsjan har blitt flyttet fra våren til høsten. 

I tillegg skal det kjøres seks sprintløp denne sesongen. De utvalgte destinasjonene er Kina, Miami, Østerrike, Austin, Brasil og Qatar. Her har også formatet blitt endret. Nå vil det kjøres en sprintkvalifisering fredag kveld og et sprintløp lørdag formiddag, før den vanlige kvalifiseringen kjøres lørdag ettermiddag. Grand Prix-løpet vil som vanlig kjøres på søndag. I sprintløpet får de åtte fremste forøvrig fra åtte ned til et poeng for innsatsen. 

LES OGSÅ: Alt om årets Formel 2-sesong

LES OGSÅ: Alt om årets Formel 3-sesong

Poeng og format

En vanlig løpshelg, altså alle helger utenom de seks sprinthelgene som nevnes over, består av tre treninger, en kvalifisering og et Grand Prix-løp. Fredagen består av to treninger, før en ny trening kjøres lørdag formiddag. Lørdag ettermiddag begynner tidene å bety noe under kvalifiseringen. 

Kvalifiseringen kjøres i tre deler. Den første kalles for Q1, og da har alle 20 førerne 18 minutter til å sette en raskest mulig tid. De 15 raskeste går videre til Q2, mens de fem tregeste blir slått ut og må følgelig finne seg i at den plasseringen de fikk i Q1 også blir startposisjonen i søndagens løp. I Q2 har de 15 førerne som er med 15 minutter til å på nytt sette en best mulig tid, og nok en gang er det de fem tregeste som slås ut. I Q3 gjør de ti raskeste opp om de beste startposisjonene, og i løpet av de 12 minuttene det kjøres avgjøres det hvem som starter i pole position. 

Grand Prix-løpet som er helgens store høydepunkt varer i så mange runder som går opp med 305 kilometer på den aktuelle banen, med mindre vi er i Monaco. Der kreves det kun at løpet er 267 kilometer langt. I et løp må man gjøre unna et pitstopp og kjøre på to ulike dekktyper, med mindre det regner og løpet erklæres som vått. I mål deles det ut poeng til de ti fremste: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 og 1 poeng. I tillegg får den førsten som har kjørt den raskeste enkeltrunden et poeng om vedkommende fullfører blant de ti fremste. 

I en løpshelg har teamene et visst antall dekk tilgjengelig. Hvor harde, eller myke om du vil, de dekkene er bestemmes på forhånd blant fem alternative graderinger, men det er altså alltid harde, medium og myke dekk tilgjengelig sammen med de konstante regn- og intermediate-dekkene. Harde dekk har en hvit stripe, mediumdekk en gul og myke dekk en rød. Regndekkene har en blå stripe, og intermediate-dekkene kjennetegnes av en grønn stripe.

LES OGSÅ: Dette må du vite om Formel 1 fantasy

Red Bull

Vi begynner på toppen. Red Bull var fullstendig suverene i 2023, og står igjen med 21 av 22 mulige løpsseiere. RB19 var overlegen alle utfordrerne, og årets RB20 ser foreløpig ikke ut til å være noe dårligere. Spørsmålet er likevel om de klarer å forsvare VM-titlene i konstruktør- og førermesterskapet med årets bil, og om de gjør det: blir det på en like suveren måte?

Men det er ikke det sportslige som har vært i fokus hos Red Bull. I skrivende stund vet vi ingenting om hva utfallet blir av den pågående etterforskningen mot Christian Horner, som etterforskes for upassende oppførsel mot en ansatt. Om han sitter som teamsjef i Bahrain, og ut sesongen, vil naturligvis være en svært viktig faktor for teamet. Ikke minst er det i Red Bulls interesse å få ro rundt teamet, og flytte fokus over til det som foregår ute på banen. 

Max Verstappen

Max Verstappen var fullstendig suveren i 2023 da han sikret sin tredje VM-tittel på rad. En hel haug med rekorder ble slått for nederlenderen som nå står med 54 seiere i Formel 1. 19 seiere og 21 pallplasser på en sesong er nærmest uhørt, og den nøytrale tilskuer håper nok på at 26-åringen ikke klarer å kopiere eller å forbedre den bragden. Likevel er det ikke usannsynlig at det kan skje. 

Sergio Perez

For Sergio Perez er årets sesong på mange måter en kamp for å overleve. Meksikaneren kjører i år sin 14. Formel 1-sesong, og sin fjerde i Red Bull. 34-åringen økte antall seiere med to forrige sesong og står nå med seks totalt. Han ble også nummer to i førermesterskapet, og han var naturlig nok en del av teamet som vant konstruktørmesterskapet. Likevel er det knapt mulig å havne så i skyggen av en fører som det Perez gjorde bak Verstappen. Ryktene har gått helt siden i fjor sommer at hans tid i Red Bull går mot slutten, og for Perez handler det i år om å overbevise kritikerene. I tillegg kan Red Bull være avhengig av mer hjelp fra Perez for å holde unna for konkurrentene i konstruktørmesterskapet. 

Mercedes

2023 ble not et vanskelig år for Mercedes, og umiddelbart er det ikke mye som tyder på at 2024 ikke nødvendigvis vil bli stort bedre. Under testingen fremsto deres W15 lite imponerende, og selv om testing bare er testing vil det overraske om Mercedes blir å finne helt i teten i Bahrain. 

Uavhengig av hvor bra bilen vil prestere i konkurranse med resten av griden er det knyttet stor spenning til hvordan Mercedes vil behandle førerduoen sin. I forkant av sesongen kom nemlig sjokknyheten om at Lewis Hamilton forlater Mercedes til fordel for Ferrari i 2025. Følgelig er det langt fra usannsynlig at Russell vil prioriteres mer og mer internt. Samtidig blir det en pågående saga når teamet skal finne Hamiltons erstatter.

Lewis Hamilton

Interessant blir det også å se hvor motivert Hamilton vil være i hans siste Mercedes-sesong. Spesielt om det viser seg at teamet heller ikke denne sesongen vil være konkurransedyktige. Hvorfor kjempe for å tukte for eksempel Ferrari i kampen om en andre- eller tredjeplass i konstruktørmesteskapet når han selv skal skifte beite? Og hvordan vil han reagere om han blir nedprioritert av Mercedes gjennom sesongen?

George Russell

George Russell har presset på seg denne sesongen. Hamiltons sjokkovergang gjør at briten med en løpsseier i beltet må vise seg som en potensiell toppfører, og følgelig sørge for at Mercedes går ut i markedet i søken etter en andrefører som kan supplere 26-åringens ferdigheter fremfor en tydelig førstefører som utfordrer hans rolle i teamet. 

Ferrari

Ferrari klarte ikke å slå Mercedes i kampen om andreplassen i konsturktørmesterskapet i 2023. Om Red Bull ender opp med å være like suverene denne sesongen er det kanskje nettopp å bli nest best som må være Ferraris mål for sesongen. Fred Vasseur virker å få mer skikk på teamet nå når han går inn i sin andre sesong, og det blir viktig for teamet å fortsette i riktig retning frem mot 2025-sesongen når Hamilton kommer inn dørene. Samtidig blir det en interessant test på hans lederegenskaper når Carlos Sainz, som er på vei ut dørene, skal overbevises til å gjøre det som til enhver tid er det beste for teamet. 

Charles Leclerc

Leclerc har nylig signert en langtidskontrakt med Ferrari, og årets sesong vil handle om å befeste sin posisjon som lederen i teamet. Monegaskeren må levere varene i år for at han ikke skal bli nedprioritert den dagen Hamilton kommer inn i teamet. På veien vil 26-åringen håpe å dra med seg sin sjette løpsseier, minst.

Carlos Sainz

Hvor skal Carlos Sainz kjøre i 2025? Det er noe av det både vi som følger med og ikke minst Sainz selv vil ønske å finne ut av før tiden løper fra han. Frem til fremtiden er hugget i stein ønsker naturligvis spanjolen å vise seg frem fra sin beste side, og 29-åringen som i fjor var den eneste føreren utenfor Red Bull som vant i år har nok liten interesse av å bøye seg for eventuelle teamordre fra Ferrari. 

McLaren

For McLaren bringer ikke Bahrain gode minner. Fjorårets sesongstart ble et aller så lite mareritt, men fra sommeren av ble historien en helt annet. Teamet snudde skuta på imponerende vis, og hentet til slutt inn en haug med pallplasser. McLaren er et av få med en sikret fremtid for sitt førerpar, og de kan fokusere fullt ut på å befeste sin posisjon i toppen. 

Lando Norris

Lando Norris har forlenget sin kontrakt med McLaren, og nå handler det om å vise at dette er et team hvor han kan ta sin første seier. Ikke minst må han holde unna for Piastri som på ingen måte gjør livet lett for 24-åringen. 

Oscar Piastri

Oscar Piastri hadde en svært imponerende rookie-sesong som toppet seg med sprintseieren i Qatar. Ved flere anledninger presset den talentfulle 22-åringen Norris, spesielt i kvalifiseringene, men i løpene havnet han ofte litt bakpå sammenlignet med briten. For Piastri vil mye være gjort om han blir bedre på å ta vare på dekkene sine gjennom løpene. 

Aston Martin

Ingen forventet at Aston Martin skulle være det nest beste teamet fra sesongstart i 2023. Med en revitalisert Fernando Alonso imponerte de mange, og sikret flere pallplasser. Utviklingen gikk dog i feil retning, og teamet endte til slutt på femteplass i konstruktørmesterskapet. I 2024 må teamet vise at de mener alvor, og ikke minst gjøre det såpass bra at Fernando Alonso bestemmer seg for å skrive under på en kontraktsforlengelse. 

Fernando Alonso

Fernando Alonso fyller i år 43, men det skulle man ikke tro når man ser spanjolen med to verdensmestertitler i beltet kjøre. 2023 bød på åtte pallplasser for veteranen som nå er oppe i 106 totalt, hvor 32 av de er seiere. Likevel har han fortsatt ikke avgjort om han fortsetter etter årets sesong eller ikke. 

Lance Stroll

Mange tenker at Lance Stroll er sikret en fremtid i Formel 1 uansett hva, men i takt med at Aston Martin blir bedre er ikke det like sikkert. Selv om det er pappa Lawrence som tar avgjørelsen må kanadieren vise at han kan være litt nærmere spanjolen, slik at han ikke egenhendig forhindrer teamet fra å sikre gode plasseringer i konstruktørmesterskapet. I år får han i alle fall en lettere start på sesongen sammenlignet med fjoråret da han gikk inn i sesongen med en håndleddsskade. 

Alpine

2023-sesongen ble kaotisk for Alpine. Esteban Ocon og Pierre Gasly tok riktig nok en pallplass hver, men ellers var det lite å juble for. Teamsjef Otmar Szafnauer måtte ta sin hatt og gå, og det har i det hele tatt vært noe kaotisk i toppen. Om 2024 blir noe særlig bedre er langt fra sikkert, spesielt med tanke på at de sliter med en motor som yter mindre enn konkurrentene. Om ikke blien blir konkurransedyktig kan det bli utfordrende å holde Gasly og Ocon fornøyd med tingenes tilstand, og ikke minst med hverandre. 

Pierre Gasly

Pierre Gaslys første sesong i Alpine var krevende, men franskmannen med en seier i beltet noterte seg likevel for en pallplass. 28-åringen må håpe at Alpines bil vil være mer konkurransedyktig enn fryktet, og at han følgelig kan ta noen flere, Visst ikke begynner han kanskje å se seg rundt i en vidåpen silly season. 

Esteban Ocon

Esteban Ocon tok karrierens tredje pallplass i Monaco i fjor vår, men resten av sesongen ble krevende. Som sin teamkamerat må Ocon håpe at Alpine finner ut av det denne sesongen, og at bilen blir konkurransedyktig. Han vil også ønske å gjøre det så bra denne sesongen at han blir aktuell for det ledige Mercedes-setet. 

Williams

Williams tok et viktig hopp i fjor da det ble nummer syv i konstruktørmesterskapet, og en gjentagelse av den prestasjonen vil bety en sesong også i 2024. Teamsjef James Vowles har store ambisjoner for teamet, og vil håpe at årets sesong blir et nytt steg i riktig retning. For Williams vil også mye handle om førermarkedet ettersom at Logan Sargeant har levert svakt og at Alexander Albon ryktes til ulike toppteam. Om en eller to av de forsvinner blir det naturligvis avgjørende å signere riktig erstetter(e). 

Alexander Albon

Albon har nå kjørt to år i Williams, og er oppe i fire år i Formel 1. 27-åringen imponerer stadig, og for han handler 2024 i stor grad om å holde fokuset på det som foregår ute på banen. Det er nemlig ingen hemmelighet at flere team følger han tett, og selv om Williams-kontrakten løper ut 2025 kan dette fort være hans siste sesong i teamet. 

Logan Sargeant

Logan Sargeant må virkelig overbevise denne sesongen. Amerikaneren hadde en krevende rookie-sesong, og han må nå vise at han har et høyere nivå inne. 23-åringen har tatt et poeng så langt i karrieren, og er avhengig av å ta en solid mengde til om han skal bli værende i sirkuset. Ikke minst er situasjonen skjerpet når førere som Andrea Kimi Antonelli, Mick Schumacher, Frederik Vesti og Franco Colapinto alle er ute etter å krige seg til et Williams-sete fra 2025.

Visa RB

Hva skal vi egentlig kalle dette teamet? Visa Cash App RB F1 Team er i alle fall det fulle navnet på teamet vi har kjent som AlphaTauri, og her har det skjedd flere endringer enn et navnebytte. Teamet har nå Laurent Mekies i sjefsstolen, og samarbeidet med Red Bull er tettere enn før. Det ser man også på selve bilen, og det er spennende å se om de kan slå mer fra seg enn i 2023. Ikke minst vil det bli interessant å se hvordan teamet skal få plass til Liam Lawson i 2025, for det er liten tvil om at han har gjort seg fortjent til et sete. 

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo kom i fjor sommer inn i teamet etter at Nyck de Vries Formel 1-karriere tok slutt. Dessverre for han tok det ikke lang tid før 34-åringen var ute av spill igjen med et brukket håndledd. Den hendelsen gjorde at han egentlig ikke rakk å legge nok press på Sergio Perez til å ta over plassen hans i Red Bull, men det vil han ønske å gjøre denne sesongen. 

Yuki Tsunoda

Yuki Tsunoda begynner å bli en rutinert fører i Formel 1-sammenheng. 2024-sesongen blir japanerens fjerde, men likevel må Yuki Tsunoda til en viss grad kjempe for å bli værende. Kontrakten løper kun ut 2024, og med Liam Lawson på sidelinjen er det et klart press på 23-åringen om å levere varene. 

Sauber

Vi har kommet til det mest avanserte navnet, nemlig Stake F1 Team Kick Sauber, men for de fleste: Sauber. Nytt design og nye farger preger teamet, men det er de samme to førerne som sitter i de to bilene. For dette teamet handler det i stor grad om å holde det gående frem til Audis inngang i 2026 uten å være alt for lite konkurransedyktig i prosessen. Hvem som signeres til de to setene fra 2025 vil også bli svært interessant med en mann som Carlos Sainz som et hett navn til å komme inn. 

Valtteri Bottas

Valtteri Bottas er nå som en veteran å regne med 12 sesonger i sirkuset og 10 seiere. Finnen var ganske anonym i 2023, og vil ønske å markere seg tydeligere i 2024. Ikke minst fordi egen fremtid i teamet står på spill. 34-åringen har vært tydelig på at han ønsker å bli med inn i Audi-ærane, og nå mp han vise at han fortjener den tilliten. 

Guanyu Zhou

Zhou får endelig kjøre på hjemmebane når Kina denne sesongen returnerer til kalenderen. 24-åringen som går inn i sin tredje Formel 1-sesong må i år sørge for at det ikke blir hans eneste opptreden i hjemlandet ved å sikre en forlengelse. Et viktig steg på veien vil være å fortsette å hevde seg opp mot Bottas. 

Haas

I Haas kan alt gå oppover etter at de i 2023 kom helt sist i konstruktørmesterskapet. Etter testingen ser det dog ikke helt ut som at det vil gå riktig vei for teamet som før sesongen sa adjø til Günther Steiner. Den nye teamsjefen Ayao Komatsu vil imponere om Haas fullfører noe annet sted enn på sisteplass også i år.

Nico Hulkenberg

Nico Hulkenberg returnerte til Formel 1-sirkuset før 2023-sesongen, og han viste seg frem på en positiv måte. Per i dag fremstår han bedre enn sin teamkamerat, og det kan hende det er avgjørende å fortsatt være bedre enn Magnussen om tyskeren ønsker å beholde plassen i sirkuset fra 2025. 

Kevin Magnussen

Kevin Magnissen returnerer til Haas også i år, og det blir spennende å se om han fortsatt har motivasjonen som kreves for å holde dette nivået. Dansken må sannsynligvis prestere bedre og ikke minst være nærmere sin teamkamerat ved flere anledninger om ikke dette skal bli hans siste sesong. 

Eksperttipset

Vi spurte Viaplays eksperter Atle Gulbrandsen og Thomas Schie om deres spådommer før årets sesong ruller i gang. 

– Hvem vinner førermesterskapet?

Atle Gulbrandsen: – Max Verstappen

Thomas Schie: – Max Verstappen

– Hvem vinner konstruktørmesterskapet?

Atle Gulbrandsen: – Red Bull

Thomas Schie: – Red Bull

– Hvem blir årets største overraskelse?

Atle Gulbrandsen: – Jeg tenker at Oscar Piastri kan overraske positivt. Det har han forsåvidt allerede gjort, men at han kan gjøre det enda bedre i år.

Thomas Schie: – Oscar Piastri er den føreren jeg tror kommer til å overraske. Han hadde en veldig god rookie-sesong og kommer til å bygge videre på den, og det blir nok en tøff match for Norris.

Thomas Schie og Atle Gulbrandsen, her på hver sin side av Pål Gordon Nilsen som i år skal lede noen av Viaplays studiosendinger.
Thomas Schie og Atle Gulbrandsen, her på hver sin side av Pål Gordon Nilsen som i år skal lede noen av Viaplays studiosendinger.

– Hvem blir årets skuffelse?

Atle Gulbrandsen: – Det dårligste teamet i år tror jeg blir Haas, men som Thomas sier.. Alpine er jo fabrikkteaimet til Renault, de skal jo være i toppen, så om de også er langt nede på lista er det en negativ overraskelse. 

Thomas Schie: – Jeg tror kanskje at Alpine vil få en liten nedtur. Jeg tror det er mange av de andre teamene som nå virkelig begynner å ha tatt noen steg, og at Alpine kan bli å finne i nedre halvdel av feltet. 

– Hvilket løp ser du mest frem til?

Atle Gulbrandsen:– Jeg gleder meg til Las Vegas fordi det var en så stor suksess i fjor, så får vi krysse fingrene for at det blir like bra i år. 

Thomas Schie: – Det er mange spennende løp på kalenderen, men jeg sier Canada. Jeg synes det pleier å bli et morsomt og spennende løp, og det er en av mine favoritter. 

I Norge er det Viaplay som har rettighetene til Formel 1, og du kan enten se på via deres Vsport-kanaler eller på Viaplay med deres medium-pakke. I tillegg kan de internasjonale sendingene sees med et F1TV-abonnement. Årets første løpshelg ruller i gang førstkommende torsdag.

LES OGSÅ: Slik satser Viaplay på Formel 1, 2 og 3 denne sesongen