Hjem Nyheter Hamilton ønsket å starte på medium

Hamilton ønsket å starte på medium

Foto: Mercedes - Steve Etherington
Regjerende verdensmester Lewis Hamilton ønsket å starte morgendagens løp på medium dekk, men stoler på teamets beslutning om å velge samme strategi som teamkompis Bottas.

Begge Mercedes-førerne gikk ut på medium i begynnelsen av Q2, men da Bottas ramlet ned til åttendeplass ble det klart at Mercedes ville sende ham ut på de myke dekkene.

LES OGSÅ: Bottas på pole i Tyskland

Hamilton kunne ha valgt å ta sjansen på å beholde medium ettersom han hadde nest raskeste tid – men Mercedes valgte likevel å bytte til den mykeste dekkblandingen før begge gikk ut og forbedret tidene sine.

Til Motorsport.com innrømmer Hamilton at han selv hadde ønsket å starte løpet på medium.

LES OGSÅ: Norris stoppet av Liberty

– Jeg hadde kommet meg gjennom Q2 på de dekkene. Jeg ønsket å starte på dem, fordi jeg alltid ønsker å gjøre noe annerledes, men teamet valgt at vi skulle starte på samme dekkblanding. Det vil vise seg i morgen om det var rett – jeg er sikker på at det var det. Alternativet hadde vært noe tøffere.

Bottas forklarte at de under treningen tidligere på dagen hadde hatt problemer med å få opp temperaturen i mediumdekkene.

– For meg var det vanskelig. Jeg klarte ikke å få temperatur under utrunden – så jeg er svært fornøyd med å starte på soft, sa finnen.

Hamilton var raskere i Q2 enn han var i Q3, og innrømte at den siste runden hans ikke var optimal.

– Jeg må gå tilbake å se på dataene, men Q2 føltes definitivt bedre ut enn Q3 – det var noe der som ikke føltes godt – grepet var ikke det samme, sa Hamilton.

Banetemperaturen på Nürbergring under kvalifisering kom aldri høyere enn 16 grader, noe som gjorde det vanskelig å få opp dekktemperaturen. Om temperaturen blir omtrent det samme under løpet vil det bli vanskelig for førerne å få fordekkene til å fungere som de skal.

Førerne er svært bekymret for hva som vil skje om det skulle bli sikkerhetsbil i morgen, da vil temperaturen i dekkene synke svært raskt og gjøre det vanskelig å finne grep.

– Vi er alle i samme båt. Jet vet ikke hvor langt disse dekkene vil fungere, men når det blir kaldere kan du som regel kjøre litt lenger ettersom belastningen blir annerledes. Jeg håper fortsatt på at det blir spennende i morgen, sa Hamilton.