Hjem Feature 2020: Silly Season tatt til et nytt nivå

2020: Silly Season tatt til et nytt nivå

Foto: Mercedes - Steve Etherington

Silly season startet jo før selve racingen i 2020. Få ting ser ut til å bli akkurat slik vi trodde det ville da vi forlot 2019-sesongen. Førere, som så ut til å sitte på helt sikre plasser, har måtte se seg om etter nye muligheter – sist ut er George Russell.  

Det hele startet på mange måter med Sebastian Vettel. Hans exit fra Ferrari gjorde at hele førerkabalen ble langt mer interessant. Den førte til at Sainz går til Ferrari – og Ricciardo til McLaren. Sistnevnte blir jo som kjent erstattet av superveteran Ferando Alonso.

Det tok imidlertid litt tid før det faktisk ble klart at Vettel skulle ende opp med å erstatte Sergio Perez. Meksikaneren som bidro til at teamet, som da het Force India, fortsatt er en del av F1 – og neste år blir Aston Martin.

Perez har etter at det ble klart at han var uten et team å kjøre for i 2021, vært koblet til både ledige og ikke ledige seter rundt på griden. For meksikaneren har det imidlertid ikke blitt bedre at han ble smittet av COVID-19 tidligere i år, og måtte stå over to løp. Ikke fordi det har svekket hans posisjon som fører, men fordi det ga tyske Nico Hülkenberg en mulighet til å entre sirkuset. Han gjorde sine saker så bra, at han også har havnet på listen til flere av teamene som enda ikke har bekreftet sin lineup for neste år.

Russell under press

Sergio Perez står altså uten en plass i Formel 1, men med noen svært sterke sponsorer i ryggen. Ryktene ville jo ha det til at han hadde samtaler med sine sponsorer under reisen til Mexico der han ble smittet av COVID-19.

Lenge så det ut som om Perez var på vei til Haas – men de siste dagene er det stadig mer som tyder på at russiske Nikita Mazepin – som også har et meget velstående opphav – er i ferd med å lande en avtale.

Dermed er det plutselig plassen til Russell i Williams som er i spill. Plassen til Russell har sett trygg ut – han har vært den dominerende føreren i teamet – men pengene til Perez kan gjør at engelskmannen, til tross for støtte fra Mercedes, kan være på vei ut døra før 2021-sesongen starter. Den andre føreren i Williams-teamet, Nicholas Latifi er riktignok ikke en fører på samme nivå som Russell, men med en far som er helt utømmelig for cash – skal det ekstremt mye til at han ikke kjører for teamet neste år.

Russell har riktignok kontrakt med Williams ut 2021 – men nye eiere kan selvsagt velge å revurdere de avtalene som ble gjort av Sir Frank og Claire.

Dermed har den tilsynelatende perfekte veien for Russel, med et år til i Williams før han kunne ta over for Bottas i Mercedes, blitt betydelig vanskeligere. Russell kan faktisk ende opp med å stå uten et sete i F1 når 2020-sesongen er over.

Kanskje er han tilbake i garasjen som Mercedes-reserve neste sesong?

Så hva med Hulkenberg og Alexander Albon?

En annen fører som nok trodde han hadde vunnet vinnerloddet var nok Alexander Albon. Riktignok forsto han nok at han ville bli frakjørt av Max Verstappen da han ble løftet opp i moderteamet til Red Bull – men at det skulle være så vanskelig hadde han nok ikke trodd.

Det som nok har reddet Albon så langt, er at både Horner og Marko tok en sjanse da de byttet ham ut med Pierre Gasly midt i fjorårssesongen, men også at det er svært få førere i Red Bull-hierarkiet som beviselig har vært bedre enn ham.

Men selv om førere som Sergio Perez og Nico Hülkenberg aldri var aktuelle for Red Bull tidligere denne sesongen, har de stadig oftere blitt nevnt den siste tiden – selv av Helmut Marko.

Det har alltid vært viktig for Red Bull å utvikle egne talenter – men årets sesong – der stadig flere team har vært med å hevde seg i toppen – har vist at teamet trenger en fører som tar poeng i alle løp.

Den farten Nico Hülkenberg har vist på de tre innhoppene han har hatt denne sesongen, har imponert alle – også Marko og resten av Red Bull-teamet.

LES OGSÅ: Marko bekrefter interesse for Perez og Hülkenberg

På vei opp fra F2?

Russiske Mazepin kan altså være på vei inn i Haas – og han er ikke den eneste av denne sesongens F2-førere som ligger godt an i så måte.

En av de som lenge har sett svært aktuell ut er japanske Yuki Tsunoda – alt har tydet på at han vil overta plassen til Daniil Kvyat. Med Honda på vei ut av F1 har det riktignok blitt knyttet noe usikkerhet til dette – men både Japan og F1 trenger en japaner på griden.

Teamsjef Franz Tost i AlphaTauri, var tidligere i uken veldig klar på at teamet valgte førere på bakgrunn av prestasjoner, ikke på «politikk» – og at Tsunoda hadde imponert denne sesongen.

Det som kan gjøre at plassen i AlphaTauri likevel ryker – kan være at Red Bull bestemmer seg for å signere Hülkenberg i Red Bull – og dermed flytte Albon ned til juniorteamet.

LES OGSÅ: Tsunoda er en del av familien

Hva skjer i Alfa Romeo?

Det er enda ikke klart om Kimi Räikkönen vil fortsette enda et år i F1. Akkurat nå tyder imidlertid svært mye på at veteranen – som har blitt 41 år – faktisk fortsetter også i 2021.

Det er nok i tilfelle svært dårlig nyheter for Antonio Giovinazzi – som etter alt å dømme blir erstattet av Mick Schumacher neste sesong. Sønnen til F1-legenden Michael har imponert i F2 denne sesongen, og selv om navnet nok kan være en belastning, har han også en posisjon som gjør at mulighetene er store for den unge tyskeren.

Slik det er nå, ligger han godt an til å vinne F2 denne sesongen – i så tilfelle blir det vanskelig for Ferrari og ikke finne en plass til ham neste sesong. Det å ta ham direkte til de røde ville vært vanskelig uansett, og har neppe blitt noe enklere av at Ferrari har slitt denne sesongen.

Likevel er det nok mange, både italienere, tyskere og andre F1-fans, som kunne tenkt seg å se Leclec og Schumacher sammen i Ferrari om noen år.

LES OGSÅ: Reduserer kravet til superlisens