Hjem Feature 10 spådommer for 2021-sesongen

10 spådommer for 2021-sesongen

Dagene kan ikke gå raskt nok frem til testing i februar og en planlagt sesongstart i Australia 21. mars. Formel-1.no har tittet i krystallkulen og gir de 10 spådommer for hvordan sesongen vil arte seg.

2020-sesongen viste oss at det ikke er lett å vite hva som kan skje, både på og utenfor banen. Likevel tar vi sjansen og legger hodet på blokka, med noen spekulasjoner om hvordan 2021 kan komme til å utvikle seg.

1: Hamilton alene på topp

Foto: Mercedes / Steve Etherington

Kanskje den minst dristige av spådommene er at Lewis Hamilton sikrer seg sin åttende VM-tittel, sannsynligvis uten at det gjør noen stor forskjell for diskusjonen om hvem som er den største føreren gjennom tidene. 35-åringen tangerte Michael Schumacher i 2020-sesongen – og de fleste holder ham og Mercedes som en klar favoritt til å dominere og vinne også i 2021.

Det skal riktignok sies at Hamilton fortsatt ikke har signert ny kontrakt, men det gir nok svært lave odds at den nylig adlede Sir Hamilton ikke fortsetter minst en sesong til…

2: Ferrari finner igjen kreftene

Foto: Scuderia Ferrari Press Office

2020 ble en historisk dårlig sesong for de røde fra Maranello – og få trodde vel at en dårlig generalprøve under testingen i februar faktisk skulle vise seg å stemme så godt som den gjorde da sesongen endelig kom i gang.  I tillegg til problemene med bilen, hadde en dumpet Sebastian Vettel en sesong som mer eller mindre kollapset. Heldigvis hadde Ferrari Charles Leclerc, som til tross for at han kjørte en bil med betydelig mindre effekt enn de beste konkurrentene, klarte å komme seg inn som topp fire i fem av løpene.

I 2021 får Leclerc selskap av Carlos Sainz Jr, og Ferrari har jobbet mer eller mindre hele sesongen med en ny motor som skal løse problemene teamet har slitt med etter det skjebnesvangre forliket med FIA mot slutten av 2019-sesongen.

Vi tror Ferrari vil slå hardt tilbake i 2021 – om ikke de kan true Mercedes og Red Bull i totalsammendraget blir vi ikke overrasket om både Sainz og Leclerc kan komme til å kjempe om seieren i enkeltløp.

3: Tiden har gått fra Alonso


Da ryktene begynte å gå om en retur for Ferando Alonso, var det få som virkelig tok det alvorlig. Når spanjolen nå gjør comeback for Alpine (tidligere Renault) etter to år borte fra sporten, er det store forventninger til verdensmesteren fra 2005 og 2006 – spørsmålet er – kan han leve opp til dem?

Daniel Ricciardo imponerte til tider i årets Renault, mens mannen som blir Alonsos teamkompis, Esteban Ocon, nok i stor grad skuffet alle de som nevnt ham som et av de største talentene i F1 de siste årene.

LES OGSÅ: Alonso – elsket og hatet

Vi hadde nok forventet av Renault i enda større grad skulle etablere seg som en utfordrer til Red Bull denne sesongen, i stedet har de måttet seg slått av både Racing Point og McLaren i kampen om 3. og 4. plass i sammendraget.

Ingen benekter at Fernado Alonso er en av de største F1-førere de siste 20 årene, men kan han virkelig komme tilbake å levere på et nivå som gjør ham konkurransedyktig mot alle de unge store talentene som har kommet til F1 de siste årene?

Formel-1.no tror at 2021 kommer til å bli langt vanskeligere for Alonso enn de aller fleste unner ham.

4: Korona vil påvirke 2021

Måten Liberty og FIA sammen med teamene har håndtert smittevern gjennom 2020-sesongen har vært meget imponerende. Når 2021-sesongen ble presentert, besto den av 23 løp – over så godt som hele verden.

Det betyr at planen er at vi skal tilbake til både Brasil, Australia, Mexico og Japan.

Selv med en vaksine på plass, virker det foreløpig som et sjansespill rundt noen av løpene som er planlagt – vi har troen på 23 løp, men er slett ikke sikre på at de vil gå på de stedene som er oppført i kalenderen. Derfor kan også 2021 bli en sesong som byr på noen overraskende destinasjoner, eller i hvert fall et gjensyn med noen av dem som vi ble så glad i gjennom 2020.

5: Red Bull vinner flere løp

Max Verstappen Foto: Andy Green/Red Bull Content Pool .

Årets siste løp gjorde endelige at Max Verstappen og Red Bull kunne klatre øverst på pallen. Med en nysignert Sergio Perez ved siden av Max Verstappen i den andre bilen, er det ingen tvil om at målet er å utfordre Mercedes i konstruktørmesterskapet.

Red Bull har ikke vært på toppen de siste 7 årene, men med to førere som begge vant løp i 2021, og en kraftig forbedret bil er de bedre rustet enn på flere år.

Vi tror ikke Red Bull virkelig kan true Mercedes i konstruktørmesterskapet, men vi tror at poengfangsten med en riktig partner for Verstappen vil bli betydelig høyere enn hva de har klart de to siste årene.

6: Mick Schumacher vil imponere

Det kan være både en fordel og en ulempe å bære navnet til en av de største legendene i F1-historien. Likevel har Mick Schumacher vist at han har noe av den sammen evnen som hans far, nemlig å være best når det gjelder. Etter å ha vunnet F2 i 2020, er 22-åringen klar for Haas, der han skal kjøre sammen med føreren som har klart å tiltrekke seg mest negativ oppmerksomhet før sesongen, nemlig russeren Nikita Mazepin.

LES OGSÅ: En ny Schumacher tilbake i F1

Schumacher er en del av Ferraris juniorakademi, og de fleste ser nok på Haas som et stopp på veien frem mot et sete i Ferrari – trolig fra 2023.

Det å leve opp til forventninger er aldri enkelt, men vi tror Mick Schumacher har det lille ekstra som kan gjøre ham til en av overraskelsene i 2021-sesongen.

7: McLaren utfordrer Red Bull

Foto: McLaren

Ok, vi innrømmer det – her legger vi hodet virkelig på blokka.

2020-sesongen har vært et kjærkomment comeback for et av de legendariske teamene på F1-griden. Teamet som var dominerende på midten av 80- og begynnelsen av 90-tallet har anført av Lando Norris og Carlos Sainz Jr. virkelig begynt å blomstre igjen.

LES OGSÅ: McLaren: Nesten en helt ny bil

I 2021 får vi trolig F1s morsomste førerkombinasjon når Daniel Ricciardo kommer til teamet fra Renault.

Tredjeplassen i konstruktørmesterskapet var kanskje like mye et resultat av at Racing Point ikke klarte å utnytte muligheten, men det er også et tegn på at McLaren er tilbake.

Når de nå også får det som ser ut til å være den beste motoren – nemlig Mercedes – og noen betydelige oppgraderinger av chassis og oppsett – bør det ligge an til en kanonsesong for McLaren.

Faren er selvsagt at ny motor, girkasse krever større endringer av oppsett og chassis enn man har mulighet til å få til, men vi tror McLaren blir farlig i 2021.

8: Nye banerekorder

Foto: Mercedes – LAT Images

Det er gjort flere tiltak for å redusere toppfarten på F1-bilene. En av årsakene er at kombinasjonen av svært raske biler og mye urolig luft bak bilene, over tid har gjort det vanskeligere å kjøre forbi. 2020-sesongen viste imidlertid at det både kunne bli mye god racing – og til tider – mange forbikjøringer.

Til tross for at FIA har kommet med regelendringer som skal bidra til å gjøre racing i F1 tettere, vil trolig den tekniske utviklingen likevel gjør bilene raskere gjennom 2021. Først i 2022 med helt nye biler, vil vi ta et solid steg bakover på rundetidtabellen – før vi trolig igjen vil se at bilene blir raskere – og kanskje kommer tilbake til nivået vi er på i dag.

Vi tror helt klart at vi får se nye banerekorder også i 2021.

9: Fortsatt fokus på far og sønn i Aston Martin.

Lawrence Stroll er en mann som har vist at penger kan utrette store ting. Når Racing Point nå blir Aston Martin er det stor spenning om de kan kapitalisere på fordelen de fikk gjennom å tøye regelverket så mye i 2020 at de faktisk ble straffet for det.

Sergio Perez har levert overbevisende i 2020, nå må de lene seg på Sebastian Vettel – og håpe at han kan bidra til at Lance Stroll også kan heve seg – det trenger han.

Spørsmålet er også hvor lenge far kan se på at sønnen ikke presterer godt nok, om det viser seg å gå utover teamets mulighet til å være med å kjempe helt oppe i teten. Om Sebastian Vettel virkelig viser sitt gamle jeg, og bilen viser seg konkurransedyktig – kan det sette både far og sønn i en vanskelig situasjon.

10: Dennis Hauger får teste F1-bil for Red Bull eller AlphaTauri

Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool //

Det er alltid viktig med nisselue – vi i Formel-1.no drar den godt nedover ørene og predikerer, håper og spår at Dennis Hauger har en sesong som gjør at han får muligheten til å sitte i en F1-bil i løpet av 2021.

LES OGSÅ: Slik blir helgene for Dennis i 2021

Vi tror at Dennis sitt år med PREMA Racing vil gi ham både mulighet til å vise at han er så god som alle, inkludert Helmut Marko og Red Bull tror han er.  Han hadde en vanskelig sesong i 2020 – men har vist lovende resultater på testing.

F1 har økt fokus på å gi talenter mulighet, og om Dennis skal samle superlisenspoeng nok til å holde tempo i karrieren, får vi tro at Red Bull sørger for å gi ham sjansen i 2021.