Hjem Nyheter Foreslår endringer på Spa

Foreslår endringer på Spa

Foto: Charles Coates/Getty Images / Red Bull Content Pool //
Diskusjonen rundt sikkerheten på Spa Francorchamps har pågått i mange år. Før årets løp kommer det forslag til endringer som kan gjøre F1-sesongens lengste bane tryggere.

Reservefører for Williams, Jack Aitken, mener at barrierene i legendariske Eau Rouge på Spa bør flytes bakover for å gjøre svingen sikrere.

Aitken skadet seg da han krasjet under 24-timersløpet på Spa for noen uker siden, og sier han har snakket med representanter for FIA om forslaget til forbedringer.

LES OGSÅ: Forkastet anke fra Aston Martin

Aitken spant inn i barrieren og ble kastet ut igjen på banen og ble truffet av andre biler. Ulykken minte oss selvsagt også om den triste ulykken under Formel 2 i 2019, da Anthoine Hubert ble drept og Juan Manuel Correa alvorlig skadet.

Arrangørene på Spa har allerede planlagt flere nye sikkerhetstiltak, blant dem å øke avkjøringsområdene, noe de også gjør for å forberede banen for motorsykkelracing.

Det planlegges også nye grusfeller, blant annet i utgangen av Raidillon.

Aitken sier til Autosport at banen allerede har gjort store forbedringer i å forbedre sikkerheten i svingkombinasjonen som følger den gamle start-mål-strekka på Spa, men han håper at de fortsatt vil gjøre avkjøringsområdet på venstre side av Raidillon enda bedre.

LES OGSÅ: Atles Blogg: Tidenes duell

– Dette er et følsomt tema og snakke om, men det vi har hatt noen svært alvorlige ulykker de siste tiårene, og dette har alltid vært en farlig svingkombinasjon. Jeg har brukt mye tid på å tenke på dette, og synes de har gjort en god jobb, men det er en svært rask sving med blind utgang. Utfordringen er at om du får en sleng på bilen, og overkorriger har er området på venstre side midt i Eau Rouge for lite, så du rekker ikke å bremse. Jeg visste at jeg ikke kunne unngå å treffe, fordi avkjøringsområdet ikke er stort nok.

Aitken sier at om dette området hadde vært større, så ville det også hindret at førere ble kastet tilbake på banen – slik som det skjedde med ham.

Han tror ikke en tradisjonell grusfelle ville hjelpe.

– Jeg tror ikke en grusfelle ville hjulpet her – fordi når du kjører med mellom 200 og 250 kilometer i timen, og det bare er 10 meter med avkjøringsområde, rekker du ikke å bremse. Det kan faktisk gjøre det verre fordi støv kunne gjort det enda vanskeligere å se noe.

SE OGSÅ: