Hjem Nyheter Haugers sesong så langt: hva kunne vært?

Haugers sesong så langt: hva kunne vært?

Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Dennis Haugers første sesong i Formel 2 har så langt vært preget av en stor mengde motgang. Med kun fire løps-helger igjen av sesongen har vi tatt en titt på Haugers sesong så langt, og tør også å se for oss hva som potensielt kunne vært for vårt store håp.

Tekst: Joakim Stenløs

Dennis Hauger kom inn i sesongen som regjerende Formel 3-mester, og selv om både Hauger selv, teamet rundt han og en rekke eksperter forsøkte å roe ned forventingene var det likevel forhåpninger til at Dennis kunne levere varene allerede i sin første Formel 2-sesong. Sesongen skulle etterhvert vise seg å bli en berg- og dalbane med en rekke uforutsette hindringer på veien.

Bahrain – en trøblete start
Hauger startet sesongen med en vanskelig kvalifisering og 15. beste tid. For en fersk fører ble det vanskelig med så få forsøk som Prema-teamet la opp til. Flere av de andre førerne som kom fra Formel 3 fikk F2-erfaring i de siste løpene i sesongen etter at Formel 3 var ferdigkjørt året før. Det gjorde ikke Hauger, og det var dermed mye som skulle læres på kort tid denne helgen.

Hauger kjørte seg godt opp i sprint-løpet, og var kun en fattig plass unna sine første poeng i sitt første Formel 2-løp. I hovedløpet fikk ikke Hauger start på bilen, og måtte starte løpet bra pit-lane. Men Hauger kjørte seg opp plass for plass, og lå lenge an til en sterk niende plass. Det var før teamet valgte å ta han inn under en sikkerhets-bil mot slutten av løpet, og vi ble vitne til et famøst stopp hvor Haugers bil ble stående med tre hjul. Dermed endte Haugers første F2-helg med 0 poeng.

Her går det galt i pit:

LES OGSÅ: F1 returnerer til Spa i ny drakt

Saudi-Arabia – Sprint-pole til ingen nytte
I Saudi Arabia var det nye muligheter, og etter en straff til tidligere F3-rival Jack Doohan i kvalifiseringen havnet nordmannen på 10. plass. Dermed kunne Hauger stille seg opp i beste startspor i sprint-løpet. Men også nå skulle det gå galt for Dennis.

For under en sikkerhetsbil ble det full forvirring. Løps-ledelsen ga beskjed om at førerne skulle kjøre gjennom pit-lane, samtidig som at pit-lane var stengt. Hauger hørte på beskjeden han fikk fra teamet på radioen, men det gjorde ingen andre. Dermed kom Hauger ut på 12. plass. Att på til fikk Hauger en 10 sekunders «stop-and-go» straff, og han endte med det sist av de fullførende førerne.

Påfølgende dag, i hovedløpet, startet Hauger fra 10. startposisjon. Her gikk det bedre, og Hauger kjørte seg opp til en 6. plass og sine første Formel 2-poeng i sitt fjerde løp.

LES OGSÅ: Dennis med full tillit til Prema etter fadesen

Imola – kvalifiserings-suksess og pall-plass
Hauger suste inn til 5. tid på kvalifiseringen, og med det var alt mulig i både sprint- og hoved-løpet. Lørdagens sprint-løp endte med Haugers første pall-plass, etter at han tok seg opp tre plasser den første runden og holdt posisjonen helt inn. Tekniske problemer var nær ved å felle nordmannen da side-dekselet på høyre luftinntak løsnet fra det ene festet. Men det ble altså værende på bilen, og Hauger kunne feire sin første pall-plass i Formel 2.

Men så var det hovedløpet da. Nok en gang skulle det gå galt for Hauger, og denne gangen var hans rival fra Formel 3 Jack Doohan involvert. Hauger hadde en god start og kom opp på siden av rivalen, men Doohan kom brått inn fra siden og Hauger ble sendt i muren. Dermed var løpet over før det egentlig hadde startet. I ettertid er det spesielt bittert, ettersom at Hauger startet fremst av de som viste seg å være på riktig dekk-strategi.

Her går det galt for Hauger på Imola:

 

Barcelona – 0 poeng, igjen..
Også i Barcelona skulle det bli vanskelig for Hauger. I kvalifiseringen ble det kun en 14. plass, og i sprint-løpet ble det ikke mer enn en 12. plass. Hoved-løpet ble tidlig ødelagt av en kollisjon med Olli Caldwell, som Hauger også måtte ta skylden for. Hauger endte til slutt på 13. plass i hoved-løpet, og det ble hans andre helg uten et eneste poeng.

– Jeg føler ikke at selvtilliten er der helt. Nå må vi finne ut av problemene og jobbe med det frem mot neste løp, uttalte Hauger til Viaplay i etterkant av en tung start på sesongen.

Monaco – vendepunktet

I Monaco skulle det endelig gå bedre for Hauger. Og hvem skulle trodd at det skulle snu på en trang og utfordrende gatebane han aldri tidligere har kjørt på?

I kvalifiseringen endte til slutt Dennis på 9. plass, noe som i utgangspunktet ga andre beste startspor i lørdagens sprintløp. Men fra start ble pole-sitter Jake Hughes stående, og Hauger tok dermed ledelsen i løpet. Nordmannen hadde ingen problemer med å holde unna, og kunne til slutt feire sin første formel 2-seier i selveste Monaco. I hoved-løpet dagen etter ble det også en sterk 7. plass. Endelig skulle det gå veien for Dennis.

Hauger kunne endelig feire på den franske rivieraen! Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Baku – ny seier!
Gate-baner han aldri før har kjørt på skulle vise seg å bli en suksess-faktor for Hauger. Under kvalifiseringen i Baku ble det sesongbeste og 3. plass. Dermed startet Dennis sprint-løpet fra 8. posisjon. Det løpet endte dog i barrieren, etter at Hauger ble for ivrig da han prøvde å passere Theo Pourchaire.

Men i hovedløpet startet Hauger fra 3. posisjon, og det skulle gå langt bedre. Etter å ha truffet med strategien, og presset Vips til å gjøre feil foran han, kunne Hauger rulle inn til seier i hovedløpet i Baku! Hans andre seier på to løps-helger.

LES OGSÅ: Hauger på topp i Baku!

Her forsvinner Vips fra seiers-kampen:

 

Silverstone – Stygg krasj og 0 poeng

Men så var det disse kvalifiseringene da. På Silverstone ble det igjen en vanskelig kvalifisering for Hauger som endte opp med en 13. tid. I sprint-løpet ble det heller ingen opptur, og i ettertid ble det klart at det kunne handle om blant annet for lite lufttrykk i dekkene.

I hovedløpet skulle det heller ikke gå veien. Allerede på første runde ble Hauger presset av banen av Roy Nissany. Med ødelagt bil ble Hauger kun en passasjer, og måtte se både seg selv og bilen bli sendt opp som en rakett av pølse-kerbsen og inn i nettopp Nissany. Dermed var løpet igjen over for Hauger, og helgen endte igjen med 0 poeng.

LES OGSÅ: Bottas ut mot pølse-kerbsen etter Haugers krasj

Østerrike – track limits og oppløftende resultat
15. beste tid i kvalifiseringen i Østerrike utgjorde nok en gang et vanskelig utgangspunkt for Hauger både i sprint- og hovedløpet. Nordmannen kjørte seg opp til 10. plass i sprint-løpet, men det holdet som kjent ikke til poeng. I hoved-løpet tok Hauger en sjanse og startet med slicks-dekk på en fuktig bane, og det skulle lønne seg. Etter god kjøring, og at en hel haug med førere fikk straff for å ikke overholde track limits, havnet Hauger til slutt på en oppløftende fjerdeplass.

Frankrike – teknisk svikt
På Paul Ricard ble det nok en vanskelig fredag, og denne gangen var det maskineriet som sviktet. I treningen ble det motorhavari, og under kvalifiseringen senere samme dag fikk Hauger også problemer med en drivstoff-pumpe. Dermed ble det 18. startposisjon i begge løp.

I sprint-løpet ble det vanskelig, og Hauger ble liggende bak førere han normalt skal være langt bedre enn. Dennis kom i mål på 13. plass. I hoved-løpet var Hauger på feil sted til feil tid, og havnet tidlig i en kollisjon. Sikkerhetsbilen kom ut, og Hauger kunne med det ta igjen feltet etter å ha byttet vinge, men det ble likevel for vanskelig å kjøre seg opp til poengplass. Hauger endte hovedløpet på 16. plass og måtte dessverre notere sin fjerde løps-helg uten poeng.

Ungarn – nok en nedtur

I Ungarn havnet Hauger for første gang på tre løps-helger innenfor topp 10 i kvalifiseringen da han sikret en 8. tid. Dermed var håpet til stede for at Hauger kunne få en sårt tiltrengt opptur før sommer-pausen. Men igjen skulle det bli en utfordrende helg.

I sprint-løpet startet Hauger fra 3. posisjon, men det ble et kort-varig løp. Allerede i første sving snurret Hauger ut, etter et sammenstøt med Saregant og Drugovich som kom på innsiden. Feil sted til feil tid – igjen. I hovedløpet gikk det om mulig enda verre. Teamet ventet på et regnvær som aldri kom. Dekk-strategien slo helt feil, og Dennis tok sommerferie med en tung 19. plass. Dette er den femte helgen denne sesongen Hauger ikke tar med seg et eneste poeng, og den eneste gangen dette har skjedd etter å ha kvalifisert innenfor topp 10.

Her ble Hauger stående etter et sammenstøt i første sving i sprintløpet i Ungarn. Foto: Red Bull Content Pool

Hva kunne vært?

Men så er spørsmålet da: hva kunne vært denne sesongen for Hauger? Per nå ligger Hauger på 12. plass i mesterskapet med 67 poeng – dårligst av Red Bull-juniorene. De resterende Red Bull-juniorene har heller ikke over-prestert denne sesongen, og ligger samlet mellom 85 og 94 poeng. Med andre ord er det ikke snakk om mer enn alt fra 18 til 28 poeng som skal til for at Hauger potensielt kunne stått i en langt bedre posisjon enn han gjør nå. Med 28 poeng ville han tatt igjen team-kamerat Jehan Daruvala, plutselig vært best av Red Bull-juniorene, vært andre beste rookie bak Logan Saregant og innehatt 5. plass i mesterskapet.

Se utviklingen for Red Bull juniorene så langt denne sesongen under!

Motgangen i starten av sesongen med det famøse pit-stoppet i Bahrain, løps-ledelsens håndtering av sprint-løpet i Saudi-Arabia og en tidlig kollisjon med Jack Doohan i hovedløpet på Imola da Hauger var på riktig strategi kan alene utgjøre mellom 30 og 40 poeng.

Det er dog en utfordrende øvelse å anslå nøyaktig hva som kunne vært. Anslaget over tar utgangspunkt i at ikke noe annet hadde gått galt for Hauger, og tar heller ikke med i regnestykket at også de andre førerne har stang ut gjennom sesongen. I mange andre løp er det også vanskelig å anslå hva som potensielt kunne vært for Hauger ettersom at det så ofte har gått galt under kvalifiseringene. En ting er hva som skyldes Dennis selv og hva som skyldes andre omstendigheter, en annen ting er å anslå hva han kunne gjort ut av bedre utgangspunkt i flere av løpene.

Kvalifiserings-trøbbel

Med 5 av 10 helger utenfor topp 10 i kvalifiseringene er det tydelig at dette er Haugers største akilleshæl for øyeblikket. Fjerdeplassen i hovedløpet i Østerrike er den eneste gangen så langt denne sesongen at Hauger har tatt poeng etter å ha kvalifisert utenfor topp 10.

Om vi ser på gjennomsnittlige kvalifiserings-resultat så langt denne sesongen kan ikke Hauger skilte med bedre enn 11. plass i gjennomsnitt. Det er ikke mer enn 12. best av alle førerne. Med et utgangspunkt utenfor topp 10 i halvparten av løpene og kun topp 5 ved to anledninger er det vanskelig å levere topp-resultater.

Se hele kvalifiserings-oversikten nederst i saken!

Marko: – Vanskelig å komme med spådommer

I et nylig intervju trekker Helmut Marko frem Dennis Hauger på spørsmål om hvem som potensielt kan erstatte Gasly i AlphaTauri fra 2024. Riktig nok ikke som et direkte forslag til erstatter, men som eksempel på at prestasjonene kan variere og at det derfor er vanskelig å spå så langt frem i tid:

“Dennis Hauger dominerte Formel 3 på en utrolig måte. Nå i Formel 2 har han hatt oppturer og nedturer, ingen stabilitet. Det avgjørende er prestasjonen og ingenting annet. Og det endrer seg. Folk som vi trodde kunne takle det, klarte det plutselig ikke – og omvendt. Derfor er det vanskelig å komme med spådommer.”

Uansett er det ikke for sent for Dennis å hente inn flere av rivalene. Fra og med denne uken venter det en trippel-header i Europa både i Formel 1 og Formel 2, før det hele skal avgjøres i Abu Dhabi i November etter en pause på over to måneder for Hauger og co. Forhåpentligvis har en kombinasjon av Maldivene, Norge og forberedelser med teamet i Italia vært en ideell oppladning i sommerpausen for Hauger.

Se sendetidene for helgen her!