Hjem Nyheter Varhaug om Haugers lagbytte: – må gå etter de beste folka

Varhaug om Haugers lagbytte: – må gå etter de beste folka

Foto: Red Bull Content Pool. Innrammet: Drew Gibson / GP2 Media Service.

Pål Varhaug er en av kun tre nordmenn som har kjørt på tilsvarende nivå som dagens Formel 2. Han er klar på at Dennis Hauger må fokusere på personellet han tar med seg inn når han nå skal signere med et nytt lag for den kommende Formel 2-sesong. 

Joakim Stenløs

Hauger kunne tidligere denne måneden fortelle at det mest sannsynlig blir et lagbytte neste sesong. Dermed går det mot slutten på samarbeidet med Prema. Varhaug er ikke overrasket over at Team Hauger har fått nok av det tidligere mesterlaget. 

– Det er litt som forventet ut fra hvordan Prema har sviktet i forhold til det de har lovt. De har betalt for et absolutt topplag, men de har fått et lag midt på treet, uttaler Varhaug om Premas prestasjoner denne sesongen, sier Varhaug til Formel-1.no.

– Prema har vært et toppteam, og de har hatt visse folk og et visst budsjett. Men i år virker det som om de har strupet ned på det meste. Dennis har jo blant annet hatt den samme ingeniøren som han hadde i F3, og det er jo helt på trynet etter min mening. For da blir det jo første sesongen i F2 også for ingeniøren, så det er ikke helt optimalt. 

Pål Varhaug mener at Prema burde sørget for en mer erfaren ingeniør til Hauger enn Pedro Matos som ikke tidligere har jobbet på F2-nivå. Foto: Joakim Stenløs

LES OGSÅ: Dennis Hauger om folkefesten: – En unik opplevelse!

Ikke avgjørende å være førstefører

Varhaug kjørte selv i DAMS-teamet i sin GP2-sesong i 2011. Der var han lagkamerat med ingen ringere enn Romain Grosjean. Varhaug har tidligere uttalt at måten han ble nedprioritert på av teamet ødela for han den gangen. Likevel ser han ikke nødvendigvis på det som avgjørende for Hauger å komme inn som en soleklar førstefører i sitt nye lag.

– Det kan jo være viktig, men du har jo også mange lag som ikke har en klar førstefører. 

Varhaug trekker dog frem et mulig unntak ved franske team med en fransk fører i stallen. 

– Det er typisk om du velger et fransk team med en fransk fører. Da blir det fort en greie med at de skal prioritere han. Så det er litt risikabelt å velge et fransk team. 

– Når jeg kjørte i GP3, og Ocon også kjørte der, var det mye snakk om at laget tydelig favoriserte Ocon i ulike scenarioer nettopp fordi at Ocon var fransk. 

Ocon kjørte i ART Grand Prix, hvor franske Theo Pourchaire i dag kjører i Formel 2. 

Pål Varhaug fra tiden i GP2. Foto: Drew Gibson / GP2 Media Service.

– Må gå etter de beste folka

At Hauger nå forlater Prema viser at navn og tidligere meritter ikke nødvendigvis er alt. Varhaug er soleklar på at Team Hauger først og fremst må tenke på nøkkelpersonene som vil være i laget. 

– Det som er viktig er å velge et lag som har vært solide og som har vist en bra kurve i utviklingen, at de har et bra budsjett og at de får lovnader om at ingeniørene og de folka som er i teamet blir værende.

– Det er ekstremt viktig med ingeniørene, for å si det sånn. Det er mange som tenker at en Formel 2-bil er en formel 2-bil, men det er ganske stor forskjell. Alt er avhengig av hvordan de bruker pengene, hvordan ingeniørene setter opp bilen og hvordan de bruker delene.  

– Du må gå etter der de beste folka er, uansett hva teamet heter. 

MP motorsports suksess er et eksempel på hvordan å hente inn kompetent personell kan være helt avgjørende. Paolo Anfilella og Mattia Oselladore har begge kommet inn i teamet fra Prema, og har vært sentrale for lagets prestasjoner denne sesongen. I tillegg har Danielle Rossi som kom inn i laget fra Carlin, og som også har en fortid i Prema, vært viktig for laget de siste par årene. 

– Sånn som MP Motorsport har jo tatt flere av Premas ingeniører, og da er det plutselig de som er best. Det er ingeniørene som styrer det hele med bilene, og som gjør bilene så gode. 

Om ikke laget har en tilfredsstillende pakke fra før trekker Varhaug også frem muligheten til å hente inn de beste ingeniørene på eget initiativ. 

– En annen løsning er å velge et «dårligere» team og kjøpe inn de beste ingeniørene, for eksempel ingeniørene Drugovich hadde denne sesongen, og regne de som en del av budsjettet.

LES OGSÅ: Hauger: – Større sjanse for at det ikke blir Prema neste år

Mulighet til å vurdere alternativene

Etter sesongavslutningen i Abu Dhabi i november skal Hauger og de andre Formel 2-førerne kjøre en «post Season Test» samme sted. Varhaug ser på den testen som en ypperlig mulighet til å teste aktuelle alternativer. 

– Jeg ville kjørt de testene med de forskjellige teamene som kunne vært aktuelle. Det kan være lurt å kjenne litt på kjemien med teamet, og komme litt i gang. 

– Si at han plukker ut to team som han vurderer, også kjører han ulike dager med de ulike teamene. Det er mange som gjør det for å finne ut av ting.

Varhaug er sikker på at Hauger kan prestere helt i toppen av Formel 2 neste sesong, om bilen fungerer godt nok. 

– Det er ikke tvil om at Dennis er helt i toppen om han har en god bil. Han er jo absolutt god nok, men det er så viktig å ha en god bil. 

LES OGSÅ: Red Bull har gått over budsjettaket