Hjem Nyheter Silly Season: Disse førerne kan flytte på seg

Silly Season: Disse førerne kan flytte på seg

Sergio Perez. Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Med vår redaktør og ekspert Stein Pettersen i spissen gjør vi opp status hos de ulike teamene før Silly Season setter inn for fullt. 

Tekst: Joakim Stenløs og Stein Pettersen.

Selv om vi i utgangspunktet står foran et sesongskifte der det ligger an til små endringer, har vi sett tidligere at når en fører forsvinner, eller flytter på seg – så kan det utløse et helt ras.

I første omgang vil vi fokusere på førermarkedet, men fjoråret viser at dominobrikkene også kan falle når det gjelder andre nøkkelroller i teamene. Foreløpig ser teamsjefene dog ut til å sitte trygt rundt omkring, sett bort fra AlphaTauris Franz Tost som gir seg etter 18 år som sjef i teamet. Han blir erstattet av Laurent Mekies som i dag er sportsdirektør i Ferrari. 

Red Bull
Max Versteppen – kontrakt ut 2028
Sergio Perez – kontrakt ut 2024

Max Verstappen er kanskje den klareste førsteføreren på dagens startgrid, og han har et team som er bygget fullt og helt rundt ham. Nederlenderen dominerer årets Formel 1-sesong, og det vil han ha muligheten til å fortsette med i Red Bull helt til 2028. Da er han riktig nok selv usikker på om han kommer til å fortsette i sporten, men det er en annen sak.

Sergio Perez sitter også i utgangspunktet trygt med en kontrakt som løper ut 2024-sesongen, men meksikaneren har til tross for å sitte i den beste bilen ikke imponert nevneverdig i det siste.

Foreløpig tyder uttalelsene fra teamet på at Perez sitter trygt, men det skal ikke nødvendigvis veldig mange svake løpshelger til før andre førere truer plassen hans. Nærmest er kanskje Yuki Tsunoda, med en fører som Daniel Ricciardo som en dark horse. Samtidig har Red Bull vist de siste årene at de også kan være i stand til å velge førere helt utenfra sitt eget juniorprogram. Om man tar på seg sine litt mer spekulative briller, så kan det jo være at en fører som Charles Leclerc kan ha fått nok at problemene til Ferrari, og ønske seg et annet sted…

Aston Martin
Fernando Alonso – ukjent kontraktsstatus
Lance Stroll – ukjent kontraktsstatus

I Aston Martin sitter veteranen Fernando Alonso trygt med en kontrakt som går over flere år, og som ifølge rapportene minimum løper ut 2024. Trygt skulle man også tro Lance Stroll sitter ettersom han som kjent er sønn av teameier Lawrence Stroll.

Likevel har han vært et stykke bak Alonso så langt denne sesongen, og flere og flere spør seg nå om Aston Martin må droppe kanadieren om de skal blande seg inn helt i toppen også i konstruktørmesterskapet. 

Foto: Aston Martin

Selv om det er pappa Lawrence som styrer skuta, er det slik at pengene som er investert i Aston Martin også kommer fra andre enn Stroll. Dermed kan det være at man leter etter en naturlig vei ut av F1 for Lance, kanskje via en ny satsing for Aston Martin, eller en annen rolle i teamet.

LES OGSÅ: Honda går til Aston Martin

Mercedes
Lewis Hamilton – kontrakt ut 2023
George Russell – ukjent kontraktsstatus

I Mercedes er det grunn til å tro at begge førerne vil fortsette i teamet. George Russell har en kontrakt som strekker seg lenger enn årets sesong, og veldig mye skal skje for at han skal forsvinne fra teamet. Lewis Hamilton er på sin side på utgående kontrakt, men skal vi tro briten selv er det kun et tidsspørsmål før han skriver under på en forlengelse hos sølvpilene.

Til tross for at mange liker å tenke at Lewis Hamilton er så oppgitt over Mercedes at han kan legge opp, eller gå til et annet team, ser det svært lite sannsynlig ut. Hamilton har gjentatte ganger sagt at han finner motivasjon i de utfordringene som Mercedes står oppe i, og det er nok fortsatt slik at han fortsatt har de ferdighetene som skal til for å utnytte den utviklingen som er forventet fra Mercedes.

Ferrari
Charles Leclerc – kontrakt ut 2024
Carlos Sainz – kontrakt ut 2024

På Maranello er i utgangspunktet alt i orden, i alle fall når det kommer til kontraktene. Både Charles Leclerc og Carlos Sainz har kontrakter som holder ut 2024, men etter en krevende sesong hvor Ferrari er langt unna å utfordre Red Bull er det en viss usikkerhet knyttet til hvor lenge de vil bli værende i teamet.

Den oppgittheten som vi har sett hos Leclerc de siste helgene er ikke bra for teamet. Dessuten har vi hørt at førerne stiller spørsmål ved nesten alle strategiske vurderinger som gjøres fra teamet. Det er lite sannsynlig at noe skjer allerede nå, men teamet må ha en betydelig forbedring for at ikke minst en av dem forsvinner.

Ferrari er også kanskje det teamet i toppen som har den minst tydelige førsteføreren, noe som kan føre til at vi vil se en tilspissing i kampen mellom de to førerne frem mot en eventuell forlengelse av kontraktene.

Alpine
Esteban Ocon – kontrakt ut 2024
Pierre Gasly – ukjent kontraktsstatus

Alpines helfranske førerduo har begge kontrakter som varer lengre enn ut 2023-sesongen, og per nå er det lite som tyder på at de vil gå noe sted. Teamet har ikke nødvendigvis levert helt som håpet, men med en tredjeplass i Monaco som sesongens høydepunkt til nå og nylige investeringer fra blant annet Hollywood-stjernen Ryan Renolds skjer det likevel ting i Alpine.

https://www.formel-1.no/2023/03/09/oversikt-kontraktstatus-for-alle-formel-1-banene/

McLaren
Lando Norris – kontrakt ut 2025
Oscar Piastri – kontrakt ut 2024

Det er ikke alt som fungerer som det skal hos McLaren om dagen, men førerkabalen er det i utgangspunktet lite å utsette på. Det var store forventninger til Piastri, og det er vanskelig å gjøre en reell vurdering av nykommeren i et team som har hatt så store problemer. Trolig fortsetter begge i teamet, med mindre Norris skulle bli fristet av et av teamene helt der fremme på griden. 

Alfa Romeo
Zhou Guanyu – kontrakt ut 2023
Valtteri Bottas – ukjent kontraktsstatus

Alfa Romeo kan like gjerne refereres til som Sauber, ettersom Alfa Romeo-navnet forsvinner etter årets sesong. Valtteri Bottas har en kontrakt med ukjent varighet, men så vidt vi vet varer den lenger enn ut årets sesong. Zhou Guanyu er derimot på utgående kontrakt, og han må med andre ord levere varene utover i sesongen for å holde fast på setet.

Vi kan allerede før 2024-sesongen se at Audi har meninger om hvilke førere som skal sitte i teamet, og Mick Schumacher kan være en aktuell mann å få på plass om Guanyu ikke får fornyet kontrakten.

LES OGSÅ: Alfa Romeo til Haas?

Haas
Nico Hulkenberg – kontrakt ut 2023
Kevin Magnussen – ukjent kontraktsstatus

Formel 1-gridens eneste amerikanske team har til tross for flere gode kvalifiseringsresultater denne sesongen ikke kapret mer enn 8 poeng i løp. Akkurat nå tyder rapportene på at deres rutinerte førerduo Kevin Magnussen og Nico Hulkenberg vil fortsette i teamet neste sesong. Det kan selvsagt være nyttig for å gi teamet en ro og en stabilitet de ikke har hatt de siste sesongene.

Usikkerheten ligger i om Alfa Romeo kommer inn på sponsorsiden før neste sesong. Som vi har skrevet om tidligere, er det en mulighet for at den Stellantis-eide bilprodusenten har ønsker om å forbli i F1, og at Haas kan være aktuell. Skulle Alfa Romeo komme inn, er det en mulighet for at Ferrari som allerede leverer motorer til teamet kan se muligheten til å få på plass en av sine juniorførere i teamet. Skulle for eksempel den lovende briten Oliver Bearman fortsette å imponere i F2 kan det jo hende at Haas er neste stopp for briten.

Williams
Alex Albon – ukjent kontraktsstatus
Logan Sargeant – kontrakt ut 2023

Alex Albon sitter utvilsomt trygt i Williams, og en exit vil være avhengig av at et annet team lenger fremme på griden henter inn den tidligere Red Bull-føreren.

Logan Sargeant sitter på sin side langt fra like trygt. Amerikaneren får god hjelp av å nettopp være amerikansk, men etter en vanskelig start på debutsesongen har ryktene nå begynt å svirre om at Sargeant kan forsvinne fra teamet allerede denne sommeren, også her er det Mercedes-reserve Mick Schumacher som står klar til å ta over. Schumacher selv er positiv med tanke på egne sjanser til å komme tilbake på griden i nærmeste fremtid. 

– Tro meg, jeg jobber hardt for å forhåpentligvis snart være tilbake i bilen. Vi sees snart, senest neste år. Jeg er sikker på at noe fil utvikle seg i nærmeste fremtid, sa Schumacher ifølge tyske RTL.

AlphaTauri
Yuki Tsunoda – kontrakt ut 2023
Nyck de Vries – kontrakt ut 2023

Sist både i konstruktørmesterskapet og i vår oversikt kommer AlphaTauri. Red Bulls søsterteam er dog på ingen måte minst i denne sammenhengen med norske øyne siden dette er Dennis Haugers mest sannsynlige vei inn i Formel 1. Om det skal gå må Hauger naturligvis prestere godt i Formel 2 og gjøre det bedre enn blant annet F2-rival Ayumu Iwasa og nåværende reservefører som kjører i japanske Super Formula Liam Lawson.

Men om Hauger er i posisjon er sjansen for at det åpner seg opp en plass i teamet faktisk relativt stor ettersom at spesielt Nyck de Vries er under press fra blant annet Helmut Marko etter en krevende start på Formel 1-tilværelsen.

I kulissene lusker også Red Bulls Daniel Ricciardo som ifølge en del rapporter kan være både lysten og aktuell for en retur til griden hos AlphaTauri, men dette er langt ifra bestemt og vil i så fall være avhengig av at australieren presterer godt under de ulike dekktestene han skal kjøre gjennom sommeren.

Daniel Ricciardo håper på å komme tilbake på griden neste sesong. Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Konklusjon: Akkurat nå ser det ut som om det blir en rolig høst på førermarkedet.

Et element som kan rykke på hele korthuset er om Sergio Perez ikke kommer tilbake til et nivå der Red Bull stoler på at han kan levere nok poeng i et jevnere mesterskap enn det vi ser i år. Skulle Mercedes eller Ferrari komme tettere på Red Bull, og der deres førere jevnlig plasserer seg foran Perez, er det kanskje ikke nok at Verstappen fortsetter å være dominant for at Red Bull skal sikre det, for dem, viktige konstruktørmesterskapet.

Skulle plassen til Perez bli tilgjengelig, er det sannsynlig at erstatteren vil være en av dagen førere, og dermed åpne nye dører.

Disse førerne er aktuelle for fredagstreninger