Hjem Nyheter Piastri-stridens domino-effekt

Piastri-stridens domino-effekt

Foto: Alpine

Fortsatt har det ikke kommet noen nyheter fra Formel 1s «contract recognition board» om Oscar Piastri’s fremtid. Avgjørelsen kan påvirke hele fører-markedet – men hvordan?

Tekst: Joakim Stenløs

Formel 1s “contract recognition board” er altså organet som skal avgjøre Piastri-striden. De møttes først i går mandag, men det er fortsatt usikkert når deres avgjørelse er klar. Etter concorde-avtalen kan forøvrig ingen av teamene bestride avgjørelsen i ettertid.

Men selv om Alpine skulle vinne frem og få tvisten avgjort i sin favør, vil Piastri etter alt å dømme uansett ikke ende opp i deres ledige setet neste sesong. Avgjørelsen kan dog føre til at McLaren må betale en betydelig sum som kompensasjon for Alpines investeringer i Piastri’s karriere.

Og noen av de eventuelle kronene kan i så fall havne i Red Bull-systemet. De nyeste ryktene peker nemlig mot at Pierre Gasly skal være Alpines førstevalg. Sky melder at franskmannen skal kunne gå til Alpine om han blir kjøpt ut av kontrakten.

Gasly har forlenget kontrakten med AlphaTauri ut 2023-sesongen, men kan Alpine snappe han opp likevel? Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

LES OGSÅ: Gasly ser fremover før sitt 100. Grand Prix-løp

En Gasly-overgang til Alpine vil potensielt være dårlig nytt for Dennis Hauger. Om Gasly forlater AlphaTauri allerede nå, er det ikke sikkert at det vil være noen ledig plass her fra 2024. Hauger håper nok i så måte heller at hans rival og Alpine-junior Jack Doohan kan kapre det siste setet.

Også Daniel Ricciardo, som er ferdig i McLaren etter sesongen for å gjøre plass til nettopp Piastri, er linket til Alpine-setet. En retur kan være akkurat det han trenger, men australieren har også uttalt at et sabbatsår er en mulighet om ikke det riktige tilbudet kommer. Andre muligheter for Alpine skal være Sauber-junior Theo Pourchaire, Aston Martin-reserve Nico Hulkenberg og Mercedes-reserve Nyck de Vries.

Schumacher fri som fuglen

Et annet alterantiv er Haas-fører og Ferrari-reserve Mick Schumacher, som Esteban Ocon har avslørt ville vært hans førstevalg til lag-kamerat. Schumacher er per nå Ferrari-junior, men Motorsport.com rapporterer om at Schumacher vil være uten bindinger den veien etter årets sesong. Per nå virker det ikke sannsynlig at tyskeren vil fortsette hos Haas, og Alpine kan være en aktuell destinasjon. Hos Haas nevnes Ferrari-reserve Antonio Giovinazzi som favoritt til setet per nå, men etter å ikke akkurat ha dominert Formel E kan flere navn være aktuelle her.

Tysk fusjon eller amerikansk power hos AlphaTauri?

Men hva skal AlphaTauri gjøre om Gasly forsvinner ut? Nevnte Hauger er ikke klar allerede nå, og det er heller ingen av de andre Red Bull-juniorene som virker å være klare for Formel.1 per nå. Om det blir en fra egne rekker er nok Liam Lawson, som kjørte fredagstrening for AlphaTauri på Spa, den fremste kandidaten.

På nåværende tidspunkt virker det dog mer sannsynlig at man vil se utenfor egne rekker for å finne Yuki Tsunoda rekke-kamerat. Som hos Alpine er Schumacher også her et alternativ. Om Porsches avtale med Red Bull går i boks, selv om dette ifølge teamsjef Christian Horner er mer usikkert en mange tror, vil det gi mening å ha en tysker i stallen når den dagen kommer.

Et annet alternativ skal være Colton Herta som for tiden kjører i IndyCar. Det er mange som tror at den overgangen blir for brå,  men Herta fortsetter likevel å bli linket til ulike seter. Han kjører for Andretti-teamet i IndyCar, og ville nærmest hatt et sikkert sete om de kom inn i Formel 1. Han har også nylig testet fjorårets McLaren bil, og er knyttet til laget som nettopp test-fører. Når det nå ser ut til at Andretti har en vei og gå til Formel 1 og at McLaren har sin fører-kabal klar for de neste årene er det altså AlphaTauri Herta nå linkes til. 

Andretti drømmer om Formel 1: «Vær så snill ta oss seriøst!»

Herta har allerede testet en F1-bil. Kan neste mulighet komme hos AlphaTauri? Foto: Mclaren Media

Andretti skal etter rapportene ha en exit-klausul hos Andretti ved en eventuell F1-avtale, men man finne en løsning på Herta’s superlisens-problem. Herta har for øyeblikket kun 32 av 40 poeng fra de tre siste årene. En mulig redning ligget i en Covid-klausul som innebærer at førere kan få lisens om den har tatt minimum 30 poeng, men «ikke har kunnet kvalifisere grunnet deltagelse i et eller flere sanksjonerte mesterskap grunnet forhold utenfor deres kontroll.» McLaren må også gi slipp på Herta – men i et scenario hvor Alpine vinner frem i kontrakts-tvisten kan det nok være en del av en eventuell kompensasjon.

I tillegg er det et ledig sete hos Williams. Her har tidligere F2-mester og Mercedes-reserve Nyck De Vries, som også har kjørt trening for Williams tidligere i år, vært nevnt. Det samme har deres amerikanske junior og F2-fører Logan Saregant vært, men per nå kan det se ut til at Nicolas Latifi får fornyet tillit.

LES OGSÅ: Spa blir værende, men ekspertene er ikke helt fornøyde!